GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Kämpar mot kunskapslotteri

Karlshamn tillhör de bästa i klassen när det gäller hjälp till elever med läs- och skrivsvårigheter.
Men det skulle kunna bli klart mycket bättre.
– Nu är det lite av ett kunskapslotteri, säger Fredrik Kohlberg.
Karlshamn • Publicerad 22 oktober 2013
Krafttag. Nyetablerade Inlärningstjänst och Fredrik Kohlberg vill tillsammans med intresseorganisationer att krafttag tas mot läs- och skrivsvårigheter i skolorna. ?Nu skiljer det mellan kommuner och mellan skolor i samma kommun?, konstaterar Kohlberg
Krafttag. Nyetablerade Inlärningstjänst och Fredrik Kohlberg vill tillsammans med intresseorganisationer att krafttag tas mot läs- och skrivsvårigheter i skolorna. ?Nu skiljer det mellan kommuner och mellan skolor i samma kommun?, konstaterar KohlbergFoto: Lena Ehring

Kohlberg jobbade med elever i behov av särskilt stöd under tolv år och upplevde stöket som kunde uppstå när det exempelvis var högläsningsdags.

– Ofta gick det där att härleda till läs- och skrivsvårigheter, säger han.

De senaste sex åren har han ägnat åt hjälpmedelsbranschen, och sedan april finns Inläsningtjänst med Kohlberg som ansvarig för Sydsverige etablerat på Östra piren.

En färsk undersökning som företaget låtit göra tillsammans med Dyslexiförbundet och Föräldraföreningen för dyslektiska barn visar att många kommuner i riket inte har någon klar strategi att möta elever med läs- och skrivsvårigheter.

– Brister upptäcks för sent och utredningar kan dröja flera år – med många mänskliga lidanden på vägen som följd.

Problematiken har hamnat i fokus de senaste åren eftersom många elever inte når målen i skolan, har svårt att hänga med när kraven höjs eller inte får chansen att ta sig till högre studienivåer.

– Men då vill man införa sommarskolor eller extraår som ”tack för hjälpen” – i stället för att göra insatser tidigt med de hjälpmedel, de digitala läroverktyg som faktiskt finns, säger Fredrik Kohlberg.

Karlshamn ligger i framkant på området. Men samtidigt varnar Kohlberg och likasinnade för ett kunskapslotteri.

– Det skiljer mellan kommuner, men också mellan skolor i samma kommun. Men det är ju en demokratisk rättighet att få ta till sig text även om man inte kan läsa. Och det behöver inte handla om dyslexi, utan man kan ha ett annat modersmål.

Att få rätt verktyg och förutsättningar beskrivs ofta som en kostnadsfråga.

– Rektorer har snäva budgetar att jobba med, och inköpen kommer bara få elever till godo. Men jag ser ju insatserna som en besparing i långa loppet.

Tillsammans med intresseorganisationerna vill man nu ta krafttag för att säkerställa att alla behövande elever får samma hjälp.

– Det behövs en handlingsplan för alla skolor och kommuner, hjälpmedlen måste dessutom vara tillgängliga för fler, och så måste pedagoger fortbildas för att kunna hantera verktygen, sammanfattar Fredrik Kohlberg.

Inlärningstjänst, med huvudkontor i Stockholm, är i sig specialister på i synnerhet inlästa, webbaserade läromedel, och försöker övertyga kommuner – inklusive Karlshamn – om att teckna abonnemang på sitt material.

– Efterfrågan ökar, vilket gör att vi själva måste flytta till större lokaler framöver. Men framför allt är det ju glädjande att allt fler elever får tillgång till våra läromedel, säger Fredrik Kohlberg.

Jens Olander
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.