Fotbollscup med avtryck på näringsliv och handel
Intresset för cupen är stor och de långväga gästerna är många. I år har 80 lag spelat däribland från Danmark. Med förutsättningarna som finns kan de inte växa mer.
– Nej, i år har vi fått säga nej till klubbar, berättar föräldern Erik Thörnqvist som grundade tjejcupen 2007 tillsammans med Patrik Andersson.
Att intresset är så stort tror Erik Thörnqvist främst beror på att det ligger före andra turneringar och att det ses som en start av säsongen. Det var tanken när de drog igång. Första året var det åtta lag, men därefter har det stigit varje år. Stora intresset ger spel tre helger, vilket kräver stora ideella insatser från främst föräldrar. Vinsten för klubben är bra, men Erik Thörnqvist ser IFK Karlshamns satsning som något som gynnar näringslivet och är dessutom är en god marknadsförare av Karlshamn, vilket kommunen borde dra mer nytta av.
– Nu börjar de fatta för i år pratade de i alla fall om att dela ut lappar om badet. Cupen är betydelsefull för alla genom att fler turister bokar hotellnätter, äter, handlar och kanske passar på att hitta på något extra, säger han och fortsätter:
– Alla är här minst en dag och är de långväga stannar längre. I år passade två danska lag på att ha läger här i samband med turneringen.
På Scandic har fotbollscupen genererat fler gäster på helgerna då det annars är låg beläggning.
– Vi skulle gärna vilja ha idrottscuper här varje helg, säger Maria Nilica, receptionschef.
I år fick föreningen hjälp av Tomas Nilsson från fritidsenheten som såg till att naturgräsplaner ställdes i ordning och han hyllar evenemanget. Även turistchef Lena Axelsson är positiv. 1 000 barn genererar att mellan 2 000 och 3 000 besök.
– Det är värt mycket för olika aktörer. Dels har vi den omedelbara vinsten när de är här och dels vinsten att det kan kittlar till ett nytt besök.
Möter den rätta och bästa bilden berättar de även för andra människor, säger Lena Axelsson.
Karlshamn är en sommarstad, men intentionerna är att säsongen ska förlängas. Då spelar cuper och turneringar en viktig roll.
– Det är bra möjlighet att visa upp sig. Är vi informerade kan vi finnas med på en del evenemang även om det inte blir på varje. Vi kan alltid bli bättre på att nå ut, tycker näringslivschef Ulrika Nordén Johansson.