De strejkar för hamnen
- Fastanställningarna kommer att försvinna och vi får löshästar i varenda hamn, säger Tony Martinsson som jobbar som stuvare i Karlshamns hamn.
Många uttryckte funderingar och oro inför framtiden under den två timmar långa strejken i Stillerydhamnen.
Förslaget innebär att verksamheten i hamnar med mer än 300 000 passagerare per år eller har mer än 3 miljoner ton i årsomsättning ska skötas av minst två av varandra oberoende aktörer inom varje hanteringsområde.
Det ska alltså finnas två konkurrerande företag inom till exempel godshantering, lossning och lastning.
Idag sker konkurrensen mellan de olika hamnarna.
Arbetsmiljö
- Hamnverksamheten kommer att bli uppslittrad mellan olika bolag och arbetsmiljön kommer att försämras.
- Det kommer bli rena vilda västern, säger Magnus Mattson som jobbar i hamnens verkstad.
Förslaget har varit ute för att få reaktioner och synpunkter hos olika instanser i Europa.
Den 10 oktober ska EU:s transportkommission besluta om förslaget ska läggas fram för EU-parlamentet och EU-rådet eller inte. Svenska hamnarbetarförbundets ordförande Björn A Borg har varit nere i Bryssel tillsammans med representanter från övriga hamnarbetarförbund i Europa för att försöka påverka EU-parlamentarikerna.
- Förslaget kommer med all sannolikhet att läggas fram men jag hoppas att det blir i ett förändrat skick, säger han.
Inte realistiskt
Som det ser ut nu liknar det mer ett ideologiskt dokument än ett realistiskt förslag.
- Det finns också ett motstånd till det här förslaget i parlamentet. Det är på inget sätt en hopplös situation, säger Björn A Borg.
Om förslaget skulle gå igenom kommer den fackliga kampen att trappas upp.
- Vi kommer att fortsätta motarbeta juridiskt, politiskt och genom traditionella fackliga aktioner som den idag, säger Björn A Borg.