Vi var tvungna att ta det nya systemet i bruk utan intrimning
Kommentar till Lennart Hjelmstedts artikel "Färdtjänstkaoset" 2001-01-08
Låt mig först konstatera att färdtjänsten inte fungerat tillfredsställande under årets första dagar. Vi tillstår detta utan omsvep och ber våra kunder om ursäkt. Vi jobbar f n allt vad vi kan för att återställa ordning och förtroende.
Många har sagt oss att vi borde introducerat det nya boknings- och planeringssystemet parallellt med det gamla. Under en inkörningstid skulle svagheterna därvid kunna upptäckas och fel avhjälpas. Vi hade gärna sett en sådan intrimningsperiod!
Vi var dock tvingade att ta vårt nya system i bruk vid årsskiftet. Då tillträdde, efter upphandling, våra nya transportörer. Trafikutövarna har investerat mångmiljonbelopp i nya fordon, som bland annat utrustats med den nya teknik som kan kommunicera med vårt nya system. Om vi skulle använt vårt gamla datasystem hade transportörerna behövt investera också i gammal teknik för en kort period. Det ansåg vi vara varken praktiskt eller ekonomiskt möjligt. Därför tvingas vi att trimma in system och rutiner under skarp drift, dessvärre med olägenheter för våra kunder.
Hjelmstedt säger i sin artikel att bara fyra av 70 transportörer velat fortsätta att köra färdtjänst från och med 2002. Dessa uppgifter är inte korrekta! Vid vår trafikupphandling fick vi anbud från ett 20-tal av länets taxiföretag. Att flertalet anbud inte var konkurrenskraftiga är en annan sak. Fram till årsskiftet hade vi avtal med cirka 35 företag, inte 70. Många som tidigare kört färdtjänst åt oss som egna företagare fortsätter nu, men som anställda hos Bergkvarabuss.
Hans Jonasson
VD Blekingetrafiken