GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Innehåll från Mediehuset BLT/Sydöstran

Idrottsläraren som blev Blekinges grillkung

I flera år drev idrottsläraren Magnus Karlsson Grilltältet på sin fritid. Tills han fick hjälp att satsa på digital marknadsföring. Nu har Karlskronas grillkung lanserat ny hemsida och i höst trappar han ner lärarjobbet.
Den här texten är en annons. Den är inte skriven av tidningens journalister.

Tänk att du har ett brinnande intresse och långa sommarlov. Det finns ingen renodlad butik med riktigt bra grillprylar. Varken i Blekinge där du bor eller någon annanstans i vårt avlånga grillälskande land.

För idrottsläraren Magnus Karlsson fanns det bara en sak att göra. Resa ett stort partytält och starta försäljning av kvalitetsgrillprylar utanför lek- och vattenlandet Barnens gård några kilometer öster om Karlskrona.

– Jag körde på känsla och intresse. Jag blev förvånad över att folk var beredda att betala lite mer för att få bra grillprylar. Trodde inte riktigt att det skulle gå att så här bra, säger Magnus Karlsson.

Resten är, som det brukar heta, historia. Idag är Grilltältet både en fysisk butik, som lockar besökare från när och fjärran, och en växande webbshop.

– Förr var det främst nördar som handlade. Numera är det en bredare målgrupp. Alla som tycker att det roligt att grilla och uppskattar kvalitet, från pensionärer till barnfamiljer.

”Jag började i liten skala utan jätteinvesteringar. Satsade bara min egen tid egentligen”

Men vi går tillbaka till sommaren 2015 då Magnus Karlsson startade Grilltältet vid sidan om heltidsjobbet som idrottslärare.

– Jag började i liten skala utan jätteinvesteringar. Satsade bara min egen tid egentligen. Jag gjorde ingen vidare marknadsanalys.

Försäljning över disk var huvudfokus från start men redan efter första säsongen byggde Magnus Karlsson en egen hemsida och en webbshop med ett tiotal produkter.

– Jag hade inte tänkt ha en webbutik från början. Utan såg det som ett nödvändigt komplement under vinterhalvåret. Men idag står webbutiken för halva omsättningen.

Inledningsvis handlade marknadsföringen mest om annonsering i sociala medier och enstaka printannonser i BLT/Sydöstran. Verksamheten puttrade på sakta men säkert under ett par år, berättar Magnus Karlsson.

I den vevan blev han kontaktad av Anna Ekbladh, strategisk mediesäljare på Mediehuset BLT/Sydöstran, som kom med kreativa förslag om hur man skulle kunna få ökad trafik till hemsidan och sätta riktig fart på försäljningen online.

– Först var jag lite skeptisk till Googleannonsering. Man vill ju inte kasta pengar i sjön utan vidare. Men det gick över förväntan, säger Magnus Karlsson.

Satsningen gav tydligt resultat och idag är Mediehuset BLT/Sydöstran Grilltältets självklara partner när det gäller strategisk marknadsföring.

– Jag uppskattar den personliga relationen med en lokal byrå. Vi har fysiska möten och kan träffas och resonera tillsammans om vad som är bäst både kort och lite längre sikt, säger Magnus Karlsson.

– Jag upplever att de är genuint intresserade av att det ska gå bra för mig och för företaget. De vill inte bara sälja sina tjänster. Utan lyssnar och kommer med förslag utan att propsa på.

Nyligen lanserade Grilltältet en helt ny skräddarsydd hemsida och en e-handelslösning som Mediehuset BLT/Sydöstran byggt. Sajten är användarvänligt utformad, med förenklad struktur för en lätt navigering och med en modern design. Allt för att lyfta det enorma utbudet av kvalitetsprodukter men också visa hur man lyckas bäst med sin grillning.

– Det blev otroligt bra! Snyggt, överskådligt och användarvänligt. Det var verkligen hög tid att steppa upp. Nu ska jag bara ta nästa steg när det gäller logistiken och skaffa bättre lager bland annat. Det har varit mycket slitgöra.

Förra året omsatte Grilltältet fem miljoner och i höst räknar Magnus Karlsson med att kunna gå ner i arbetstid från lärarjobbet för att kunna satsa ännu mer helhjärtat på sitt allt hetare företag.

– Jag såg direkt potentialen för hur man skulle kunna utveckla Grilltältets hemsida, säger Anna Ekbladh, strategisk mediesäljare på Mediehuset BLT/Sydöstran.
– Jag såg direkt potentialen för hur man skulle kunna utveckla Grilltältets hemsida, säger Anna Ekbladh, strategisk mediesäljare på Mediehuset BLT/Sydöstran.Foto: Dez Magner
”Det är en fantastisk känsla att se när det går så bra för kunden”

Anna Ekbladh är strategisk mediesäljare på Mediehuset BLT/Sydöstran. Hon berättar om hur samarbetet med Grilltältet började.

– Jag gick in på hemsidan och såg direkt potentialen för hur man skulle kunna utveckla den. Där fanns en webbshop men hemsidan hade dålig synlighet på de stora sökmotorerna. Det är där ifrån min första kontakt kom till.

Hur gick ni vidare sedan?

– Vi hade ett första möte där vi diskuterade hur vi skulle kunna hjälpa till genom att ta fram en marknadsföringsstrategi för Grilltältet. Jag berättade om vad det fanns för möjligheter och utvecklingspotential. Visade att vi jobbar lokalt och finns nära till hands och vi var väldigt tydliga med att lyssna in. Vad ville Magnus Karlsson med Grilltältet – öka e-handel eller växa i butiken? Han ville öka försäljningen på hemsidan. Det var där han såg tillväxten.

Nästa steg?

– Vi resonerade kring hur hans webbshop såg ut då och gjorde en behovsanalys. Tittade efter vilka produkter hade störst potential och tog fram ett förslag som Magnus gillade. Sommaren 2020 körde vi i gång med själva Googleresan.

Vad blev resultatet?

– Magnus såg att det gick oerhört bra. Försäljningen på hemsidan ökade så mycket att han kunde öka sin digitala marknadsföringsbudget rejält. Och sedan dess har vårt samarbete bara stärkts. Vi har kompletterat med ännu fler printannonser och sociala mediekampanjer. Det har även lett till att vi tagit fram en mer kundvänlig hemsida. Det är en fantastisk känsla att se när det går så bra för kunden. Vi jobbar som ett team tillsammans för att utveckla företaget framåt!

Annas bästa marknadsföringstips

• Du måste förstå din kund fullt ut.

• Du måste veta var kunderna finns geografiskt.

• Våga satsa på och växla upp ditt digitala skyltfönster.

• Förenkla köpprocessen. Det ska vara enkelt att handla.

Så får ditt företag en skräddarsydd hemsida.

Denna text är en annons och är inte producerad av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se