Starkare motor dricker mindre
Peugeot 1007 har goda innerutrymmen och bra krocksäkerhet. En praktisk men udda bil med en seg växellåda tyckte vi när vi provkörde bilen med 1,6-litersmotor och automatlåda med manuell paddelväxling.
Nu har det kommit en ny motor till Peugeot 1007, med en cylindervolym på 1,4 liter och maxeffekt på 88 hk. Det är samma motor som sedan tidigare sitter i bland annat Peugeot 207 och den ersätter ersätter 1,4-litersmotorn på 73 hk som suttit i Peugeot 1007 sedan lanseringen.
Lägre förbrukning Nya motorn har fyra ventiler per cylinder, den tidigare bara två ventiler per cylinder, och förutom 15 fler hästkrafter och bättre prestanda uppges den nya motorn ha lägre bränsleförbrukning än sin föregångare. Blandad körning enligt EU-normen klaras av på 6,4 l/100 km, en sänkning med 0,2 liter. Motorn är liksom tidigare kopplad till en femväxlad manuell växellåda, inte den automatlåda som vi provkörde.