"Ny" Defender efter 16 år
Mina damer och herrar. Land Rover Defender har fått en ny motorhuv, ny inredning, bättre värme och ventilation samt en ny motor!
Motorn är en ny modern 4-cylindrig common-rail diesel på 2,4 liter och 122 hk. Vridmomentet är 360 Nm och den sägs ha lägre ljudnivå, lägre förbrukning och betydligt mindre emissioner.
Inte nog med det. Bilen får också en ny 6-stegad växellåda med 20 procent mer "överväxel" för bekvämare landvägs körning. De 6 stegen finns naturligtvis även i lågväxelläge vilket ger större kapacitet i off-road körning.
Det går bra för Land Rover just nu och det var med Defender som resan började 1948. Hittills har nära 1.9 miljoner tillverkats och man räknar med att 75 procent av bilarna fortfarande är i bruk. Ok, den hette inte Defender då. Den hette Land Rover 107 och 80.
Den nuvarande Defender fick sitt utseende 1990 men är i direkt nedstigande led släkt med modellen från 1948. Den byggs fortfarande med en nitad aluminium-kaross på en stålram med stela axlar fram och bak samt spiralfjädrar.
Jag hade gärna sett differentialspärrar eller Haldex-diffar i axlarna som gott kunde fått vara av portal-typ men det kommer att flyta mycket vatten under London bridge innan Defender läggs ner.