Moderna 1800 ES heter C30
C30 som nykomlingen skall heta har en bakdel som fått ärva helglasbakluckan av 1800 ES-modellen men även bakljusen och den totala bilden av bilen bakifrån påminner om den klassiska kombiversionen av Helgontes tjänstebil.
Interiört är det huvudsakligen S40/V50 men även lite S80-stu, instrumenten exempelvis. Bilen blir något kortare men bredare än S40 och den får i första skedet en femcylindrig 2,4-liters bensinmotor med turbo. 260 hk och ett vridmoment på 350 Nm från 2100 till 5500 varv/minut.
Hela idén är att bygga en exklusiv, kompakt lyxbil för det man kallar en yngre framgångsrik målgrupp som är villiga att betala för varumärke, lyx och prestanda. Brembo skivbromsar och 19”-hjul skall ge bra kontakt med vägen men också ett sporttigt utseende.
Interiört är den strikt fyrsitsig men tanken är, precis som den en gång var med 1800 ES, att man skall kunna fälla baksätena och få en tvåsitsig bil med ”bra” lastutrymme.
Den färdiga bilen visas på mässan i Paris i september och den kommer att rulla ut på våra vägar mot slutet av året