1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Nyheter

Mercedes - mer bekväm än sportig och en dominant på motorvägen

De här bilarna har två gemensamma nämnare. Stjärnan i fronten och en uttalad satsning på komfort. När det gäller CL är den det ultima transportredskapet för två med högre krav på komfort än sportighet.
Nyheter • Publicerad 15 september 2006

De här bilarna har två gemensamma nämnare. Stjärnan i fronten och en uttalad satsning på komfort. När det gäller CL är den det ultima transportredskapet för två med högre krav på komfort än sportighet.

Här finns dessutom ett ovanligt bra baksäte för att vara i en kupé-modell. På tal om säten så är framstolarna en orgie i finesser. Framför allt komfortstolarna som är standard i CL 600 och tillval i CL 500. Här finns värme och ventilation, elinställningar för allt och en slags aktivt sidostöd. En skålning som ökar stödet på yttersidan i en sväng.

Lugnare Den större GL-klass är i princip en ML med 30 cm längre hjulbas, något som märks i lugnare gång och betydligt större innerutrymme. Mercedes talar gärna om att man bygger tre modeller med snarlik teknik. En femsitsig, ML, en sexsitsig, R-klass och nu slutligen den sjusitsiga GL-klass.

-Vi vill att de här bilarna skall representera det bästa i sina respektive klasser, säger Jörgen Forsberg, säljchef på Mercedes i Sverige.

Marknaden är inte speciellt stor för biltyperna i Sverige. Man räknar med att sälja ett trettiotal CL och ett hundratal ML i Sverige och det är klart att priset spelar en viss roll. Dryga miljonen för billigaste CL, CL 500 med 388 hästars V8:a, och 653 000 kronor för billigaste GL, GL 320 med 224 hästars diesel-V6.

Briljerar På något sätt är det här som Mercedes briljerar efter motiga år med både kvalitetsproblem, vältande A-klass och testfiffel i tysk tv. Båda bilarna är extremt komfortabla och genomtänkta med påkostad inredning, elektronik som styr allt från vägegenskaper, terrängegenskaper (GL), säkerhetssystem till underhållning.

Lite som världens glupskaste dinosaurie, T-rex. En legend som fortfarande tar plats i människors medvetande.

Klart att en GL har allt det där som man önskar sig om man har en stor familj, behov av att dra tunga släp eller bara vill känna sig riktigt trygg i en svensk snöstorm. Den har en ny V8:a-diesel på 306 hk med ett vridmoment på 700 Nm. Mercedes och Land Rover har äntligen hittat en formel för att utmana VW Touaregs V10-diesel.

Diesel ett måste Visst, GL erbjuds med bensinmotorer på 340 respektive 388 hästkrafter men diesel är ett måste när det gäller de stora fyrhjulsdrivna bilarna. Gamla ML såldes i 80-85 procent som bensindrivna medan nya ML har rakt motsatta siffror. En gammal ML med jättemotor för bensin är iskall som begagnad.

En lyxkupé däremot är och skall så vara helt befriad från deselmotorer. Den stora kupén är och förblir symbolen för rikedom parat med ointresse för den gemensamma miljön. En bil som bara kan köpas med 388 hästars V8:a eller 517 hästars V12:a är inget för miljöintresserade. En grupp som Mercedes tyvärr inte visat något större intresse än så länge. Det finns en E-klass med gasdrift men det är allt just nu. Man räknar med att ha en diesel-hybrid på marknaden under 2008.

För långresenärer Sammanfattningsvis så finns alla tänkbara system i de här bilarna som är byggda för de verkliga långresenärerna. De kostar pengar men de är också en njutning både för förare och passagerare.

Det är en njutning som det gäller att skynda sig att uppskatta innan det är försent. Njutningen sammanfattas i orden komfort och avancerad teknik för säkerhet och användarvänlighet.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.