1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Nyheter

Förnuft och hundkojenostalgi

Det går inte att blunda för fördelarna med en liten bil. Ekonomi, smidighet och miljö men man väljer bort säkerhet och lastkapacitet. Så enkelt är det. Så har det alltid varit och så kommer det att bli. När man väl förlikat sig med detta så finns det idag massor av bra småbilar att välja mellan. Jag har kört två av dem, Hyundai Getz och Ford Fiesta ST.
Nyheter • Publicerad 15 april 2005

Hyundai köper man för att bevisa att man är smart nog att inte låta sig duperas av varumärkeshysterin. Forden köper man för att man tycker det är roligt att kasta sin lilla bil runt gathörnen, älskar ett uppkäftigt utseende och gärna bläddrar lite i gammal motorsportshistorik.

Hyundai är ett av de snabbt växande koreanska bilmärkena som tvingat både japanska och europeiska jättar att börja tillverka bilar i forna öst för att kunna möta priserna på de koreanska bilarna. Kort sagt så bygger korenerna i dag förnuftiga bilar till mycket bra priser. Bilarna är inga under av vare sig teknisk sofistikation eller dramatisk design.

Däremot är just den här bilen både praktisk och framför allt väldigt lätt att finna sig till rätta i. Ta instrumenteringen till exempel. Ingen sofistikerat färgad belysning men stora tydliga tavlor med vitt ljus och alla reglage placerade på ett tydligt enkelt sätt. Borde kunna vara den perfekta hyrbilen eftersom man omedelbart finner sig till rätta.

Den provkörda bilen var en Hyundai Getz med femväxlad, något oprecis, manuell låda och 1,6 liters bensinmotor. Ingen racer, ingen bullrig glidare men väl en mycket trevlig kombination för dagligt pendlande. Ett pendlande som med fördel görs i grupp på upp till två personer. Faktum är att två personer sitter riktigt bra i bilen medan polarna i baksätet har det lite besvärligt.

Jag hade gärna pendlat de dryga två milen jag har till redaktionen med den här bilen om det inte varit för tjälskadorna och älgarna.

En lätt bil med hård fjädring är som klippt och skuren för forcerad stadstrafik men inte ett förstahandsval på en tjälskadad landsväg och älgar känns lite väl tunga för takkonstruktionen på en så här liten bil. Något som naturligtvis också gäller för Forden som är ännu hårdare fjädrad. På något sätt är det dock lättare att köpa stötigheten i en bil som Ford Fiesta ST, en bil som så här oblygt vädjar till buspojken i föraren.

Hela idén med Hyundai Getz är att den skall vara en välutrustad bil som är billig och tillräckligt bra. Varken mer eller mindre och man har definitivt lyckats. Den har lika bra/dåligt utrymme som konkurrenterna med ett minus för att golvet blir relativt högt när baksätena fälls för att åtminstone ge utrymme för en liten Billy-bokhylla. Man får både AC, elhissar och en enkel färddator till ett mycket bra pris. Mugghållare och ett riktigt bra fack för handskar under ratten ingår också. Strålkastarna är dock tyvärr inte mer än tillräckligt bra för stadstrafiken. Ute i Smålandsskogen räcker de inte ens för att upptäcka en okamouflerad älg.

Ford Fiesta ST är bilen med lite hundkojenostalgi, mycket motor, lite sextiotal, mycket väghållning, lite utrymme och mycket attityd. Ingen praktisk bil, bara en rolig och busig liten bil med större motor än vanligt, hårdare fjädring än vanligt och samma lackering som Ford GT 40.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.