1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Nyheter

Vädret i otakt med klädhandeln

Vädret är inte alltid i takt med klädhandelns säsongsutbud. Hösten tycks långt borta och sommarvärmen har hållit sig kvar. Men branschen är inte orolig.
Nyheter • Publicerad 27 september 2006
Det tar sig. Handeln tror på bra höstförsäljning trots varmt väder. Foto: Pressens bild
Det tar sig. Handeln tror på bra höstförsäljning trots varmt väder. Foto: Pressens bildFoto: 

- Kommer man i gång sent tar man igen det, säger

Mikael Sandström, branschordförande i Svensk Handel STIL.

Vilken inverkan det varma vädret har haft på försäljningen av höstkläder och skor är svårt att säga. Mikael Sandström har ännu inga siffror på det.

- Förmodligen har behovshandeln blivit senarelagd, men det tar vi i så fall igen rejält i oktober.

Man måste också skilja mellan modehandel och behovshandel, förklarar Sandström.

- Modehandeln är inte speciellt påverkbar av vädret. Är man intresserad av någonting som är inne,

eller om det är något som man vill ha, har inte vädret så stor betydelse.

Höstmånaderna brukar också jämna ut varandra försäljningsmässigt, enligt Mikael Sandström.

- En tidig start på hösten är förstås väldigt trevlig för branschen, men det tas ofta igen av att följande månad blir lite sämre. Och tvärt om. En dålig september brukar följas av en bra försäljning i oktober.

- Så det är ingen ko på isen. Jag är inte bekymrad för den här hösten. Tvärtom, det ser ut att vara ett roligt mode och intresset för både skor och kläder är fortsatt stort.

STIL står för Sko- och textilhandlarna och ingår i Svensk Handel.

Enligt Handels utredningsinstitut (HUI) sålde klädhandeln för 44 miljarder kronor i fjol. Skoförsäljningen uppgick till 7,5 miljarder.

Marita Kangestad
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.