Vädret i otakt med klädhandeln
- Kommer man i gång sent tar man igen det, säger
Mikael Sandström, branschordförande i Svensk Handel STIL.
Vilken inverkan det varma vädret har haft på försäljningen av höstkläder och skor är svårt att säga. Mikael Sandström har ännu inga siffror på det.
- Förmodligen har behovshandeln blivit senarelagd, men det tar vi i så fall igen rejält i oktober.
Man måste också skilja mellan modehandel och behovshandel, förklarar Sandström.
- Modehandeln är inte speciellt påverkbar av vädret. Är man intresserad av någonting som är inne,
eller om det är något som man vill ha, har inte vädret så stor betydelse.
Höstmånaderna brukar också jämna ut varandra försäljningsmässigt, enligt Mikael Sandström.
- En tidig start på hösten är förstås väldigt trevlig för branschen, men det tas ofta igen av att följande månad blir lite sämre. Och tvärt om. En dålig september brukar följas av en bra försäljning i oktober.
- Så det är ingen ko på isen. Jag är inte bekymrad för den här hösten. Tvärtom, det ser ut att vara ett roligt mode och intresset för både skor och kläder är fortsatt stort.
STIL står för Sko- och textilhandlarna och ingår i Svensk Handel.
Enligt Handels utredningsinstitut (HUI) sålde klädhandeln för 44 miljarder kronor i fjol. Skoförsäljningen uppgick till 7,5 miljarder.