Stor skillnad på bilservice
Christian Ellmark har under flera år undersökt servicekostnaderna för tidningen Vi Bilägare. I höstens stora undersökning har han kartlagt vad de 68 populäraste nya bilmodellerna kostar att serva de två första gångerna.
Ett arbete som inte har varit särskilt lätt.
- Det är ganska uppseendeväckande hur svårt det är att få prisuppgifter från många verkstäder. Det är dålig service och man får ofta ringa flera gånger, säger han.
- Dessutom är det ofta ganska svårt att komma fram över huvud taget när man ringer.
Sämst i hela testet var Peugeot i Kista i Stockholm som ofta hade 30 minuters kötid. Två av Citroënverkstäderna i Stockholm hade inte tid att lämna ut prisuppgifter för service alls, trots att man fick en månad på sig. Renaultverkstaden Bilia Haga norra lämnade över huvud taget inte ut servicekostnader per telefon.
Dyrt i stora städer Vi Bilägare gjorde pristestet genom att ringa en verkstad i Stockholm, en i Örebro och en Värnamo eller i trakten där omkring. På så sätt fick man storstad, mellanstor stad och småstad.
- Oftast är servicen billigare på mindre orter än större. Det har ju många storstadsbor upptäckt och passar på att serva bilen när de är på resa eller hälsar på släkten, säger Christian Ellmark.
- Förutom att det ofta är billigare upplever man det som enklare och tryggare. Man får lättare kontakt med sin verkstadstekniker, verkstäderna är mindre och enklare att överblicka. Själv lämnar jag inte in min bil i Malmö där jag bor utan på en mindre ort en bit bort, säger Christian Ellmark.
Men det är inte alltid småstaden som är billigast. I undersökningen visade det sig att Volvo S40/V50 och Audi A6 var dyrare att serva i Värnamo än i Stockholm.
- Ibland kan det bero på att det inte finns så mycket lokal konkurrens. Jag har gjort tidigare undersökningar där det visat sig att verkstadsbesöken är billigare i Jönköping än i Umeå, vilket beror på just den saken.
Olika intervall Det är inte heller alldeles självklart hur man ska jämföra olika märken. Att serva en Ford tar ungefär 30 minuter, medan Citroën tar över en och en halv timme. Självklart är det mycket dyrare att göra service hos Citroën än hos Ford.
- Ford har förenklat de första två servicetillfällena och kontrollerar helt enkelt inte lika många saker. Det behöver ju inte vara dåligt om det ändå är så att de sakerna sällan går sönder så tidigt.
Det skiljer också mycket i serviceintervall. Chrysler har 1 200 mil och Hyundai 1 500, medan Citroën, Peugeot, Opel och Volvo i flera fall har 3 000 mil.
Trots skillnaderna står dock en sak klar: Att både Volvo och Saab tillhör de dyraste märkena att serva.
- Det är en myt att de är folkbilar, det är nog bara i Sverige vi har den bilden. Utomlands är Volvo och Saab snarare premiumbilar, och det märks i servicepriserna. De ligger i samma prisklass som Audi och Mercedes.
Pengar att spara Bland de billigaste bilarna att serva finns Ford Fiesta, Mercedes A150, Nissan Micra och Toyota Yaris.
Vi Bilägares lista visar att det lönar sig att jämföra servicekostnaderna mellan olika städer. Till exempel kostar de två första servicetillfällena för en ny Peugeot 307 över 3 000 kronor mindre om man gör den i Örebro än i Värnamo. En Saab 9-5 kostar drygt 2 800 kronor mindre i Örebro än i Stockholm och en Volvo V70 är 1 300 kronor billigare i Värnamo än i Stockholm.