- För första gången i linjens historia så skeppade vi över 9 000 fraktenheter under en enskild månad. Det var en ökning med 13 procent, säger tillförordnad linjechef Hans Hansson på Stena Line.
Men rederiet har fortfarande en bit kvar till innan linjen är lönsam.
Hård konkurrens - Vi är inte där ännu. Konkurrensen är stenhård. Men vi är långsiktiga i de åtagande vi har och bygger för framtiden. 2010 sätter vi in större färjor på linjen.
Det var i maj som Stena Line satte in ytterligare en färja, Finnarrow, på linjen Karlskrona-Gdynia.
Satsningen innebar att fraktkapaciteten kunde fördubblas.
Efter sommaren har rederiet kunnat se en ökning av fraktenheter varje vecka.
Bästa året Hans Hansson räknar nu med att 2007 blir det bästa året någonsin för linjen.
- Vi räknar med att skeppa 98 000 fraktenheter i år. Det skulle innebära en ökning med 15 procent jämfört med föregående år.
Det är framför allt stål, papper och tyngre industrivaror som exporteras från Sverige med färjorna. Med vändande färjor importeras livsmedel, möbler och högteknologiska produkter till en rad svenska storföretag.
Rederiet har 31 procentig marknadsandel av all trafik mellan Sverige och Polen. Hans Hansson räknar med att de kommer att hålla det även nästa år.
- Det finns inget som talar för att vi inte kommer att klara det.
Rederiet uppger att de även ser en ökning av antalet passagerare och personbilar på linjen.