Utan F blir porten till fortsatta studier större
Liberalerna flaggar plötsligt för att ta bort F-betyget i grundskolan. Det är bra. En betygsutredning kommer att presentera ett nytt betygssystem i februari 2025.
Betygsskalan är tänkt att bli tio-gradig med betyget 4 som acceptabel nivå. Systemet blir mindre utpekade och bättre betyg i ett ämne ska kunna kompensera för sämre i ett annat. Utslagningen blir mindre och porten till fortsatta studier vidare.
Det bästa betygssystemet vi haft torde vara den fem-gradiga skalan, där betyget 3 beräknades vara genomsnittet för riket. Systemet fick kritik för att genomsnittet ibland felaktigt applicerades på den enskilda skolan eller till och med på den enskilda klassen.
En tio-gradig skala har för många steg och ger lärarna onödigt merarbete. Att skalan ska vara kalibrerad med resultaten på de nationella proven borgar för en snävare kunskapssyn och uttrycker samtidigt misstro mot lärarens förmåga och viktiga uppgift att bedöma elevens kunskaper utifrån ett helhetsperspektiv. Lärarens auktoritet sjunker och färre kommer att vilja bli lärare.
”De vinstdrivande koncernerna får fortsätta att konkurrera om de ”billigaste” eleverna med åtföljande betygsinflation och växande segregation.”Inge Johansson
Regeringen fortsätter samtidigt översynen av friskolesystemet och aviserar hårdare tag mot olämpliga ägare av skolor. Men vad nytt i detta? Olämpliga ägare har alltid avvisats i vårt tidigare så demokratiska skolsystem. I sak förändras ingenting. De vinstdrivande koncernerna får fortsätta att konkurrera om de ”billigaste” eleverna med åtföljande betygsinflation och växande segregation. Vi behöver i stället säkerställa ett rättssäkert betygssystem och organisera mötesplatser för elever med olika bakgrunder i syfte att åstadkomma en likvärdigare grundskola och en bättre samhällsutveckling.
Inge Johansson