Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Debatt

Ta bort betyget ”underkänt” i skolan

Istället för att döma elever för vad de inte klarar av borde vi fokusera på hur vi kan ge dem den vägledning och det stöd de behöver.
Debatt • Publicerad 30 augusti 2024
Detta är en opinionstext i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Alla barn och ungdomar har potential att lyckas i skolan, skriver Håkan Eriksson.
Alla barn och ungdomar har potential att lyckas i skolan, skriver Håkan Eriksson.Foto: Henrik Montgomery/TT

Under min tid som skolpolitiker i Karlskrona har jag sett alltför många exempel på hur vårt nuvarande skolsystem misslyckas med att ge alla elever samma förutsättningar. En av de mest destruktiva faktorerna är betyget F, dvs betyget ”underkänt”. Det är ett betyg som inte bara speglar misslyckade kunskapsmål, utan som också riskerar att bryta ner elevernas motivation och självkänsla. Hur hjälper det egentligen någon att stämpla dem som misslyckade? Jag förstår inte det.

Alla barn och ungdomar har potential att lyckas i skolan, men inte alla har samma start eller möjlighet att utvecklas i samma takt. För vissa elever kan det vara svårigheter hemma, för andra kan det handla om att de lär sig på ett annat sätt eller behöver mer tid för att förstå. När vi säger att någon har ”underkänt” lägger vi en tung börda på dem – en börda som många gånger släcker gnistan för lärande och stänger dörrar för framtiden.

Annons

Jag menar att vi måste tänka om. Istället för att döma elever för vad de inte klarar av borde vi fokusera på hur vi kan ge dem den vägledning och det stöd de behöver. Alla har rätt att lyckas. Det innebär att vi måste skapa en skola som inte bara ser till de högpresterande eleverna, utan också de som kämpar. En skola där alla får växa i sin egen takt, med individuellt anpassade lösningar och en tydlig struktur som hjälper dem att ta sig framåt.

Att ta bort betyget ”underkänt” är ett första steg mot detta. Istället för att sänka elever med en negativ stämpel borde vi fokusera på att erbjuda det stöd de behöver för att lyckas. Det kan handla om fler resurslärare, individuella utvecklingsplaner och ett större fokus på mentorskap och vägledning. Vi måste visa våra barn och ungdomar att vi tror på dem, även när de har det svårt. Lyckas du inte första gången så ska vi ha skola så att du kan skola om dig under livets gång.

Alla elever har rätt att lyckas i skolan – det är här drömmar om framtiden ska födas.

Håkan Eriksson

Oppositionsråd och skolpolitiker, Karlskrona kommun

Annons
Annons
Annons
Annons