1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Erkänn ert misstag, Ronneby kommun

Ibland undrar man vad som rör sig i huvudet på Ronneby kommuns stadsplanerare. Tar man beslut över en hastigt påflugen idé i stället för att låta sunt förnuft få vara med och styra utvecklingen?
Vierydsvägen i Ronneby har blivit farlig.

Ett exempel på ett felaktigt beslut var när man anlade parkeringsrutor på Rosengatan som både hindrar från framfart på gatan och som ibland gör det näst intill omöjligt att komma ut från parkeringen. Vi är många som har förundrat oss över detta.

I år har man, på ett par 50-sträckor på Vierydsvägen, satt upp betongklumpar med extra hastighetsskyltar som påminnelser. De finns bland annat efter korsningen Vierydsvägen/Götgatan och dels efter Härstorpasjön.

Frågan är varför man sätter upp dessa "farliga" betongklumpar som sticker ut en meter i vägen. Dels är klumparna direkt farliga, dels är de irriterande inslag som egentligen bara ställer till med förtret för bilisterna. Det bromsas in innan klumparna och det gasas på efter. Utsläppen fördubblas på sträckorna och olycksriskerna ökar markant. Om det kommer ett större fordon från ena hållet, är det omöjligt att mötas vid betongklumpen. Det ena fordonet måste därför stanna helt tills vägbanan blir fri igen. Är detta en smart lösning?

Detta är en opinionstext i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Man undrar om beslutsfattarna dagligen färdas på Vierydsvägen. Eller är det så att man är bekant med boende på sträckan och känner pressen att "hjälpa till". Hur som helst är vi många som dagligen kör sträckan och som är mycket irriterade på kommunens gatuplanerare. Hur blir det till vintern när klumparna blir snötäckta och hur skall plogbilen tar sig runt utan att förminska körbanan till en liten fil med höga snövallar som rasar ut i körbanan?

Tänk om en "turist" vid dimma eller kraftigt snöfall kör in i någon av betongklumparna. Ja, vad händer då? Kanske tar man bort cementklumparna under vintern och då blir det "fri" fart igen.

Ett bättre alternativ hade varit att sänka hastigheten till typ 30 eller 40 kilometer i timmen. Då hade inte olycksriskerna ökat och de boende hade kunnat andas ut.

När kommunens tjänstemän i Ronneby får kritik i någon form, verkar det som det går prestige i frågan och då ändrar man sig aldrig. Vi har väl aldrig hört någon inom kommunen som öppet erkänt ett misstag och som är beredd att rätta till det.

Förresten, hur många gånger har man fått lägga om beläggningen på delar av Kungsgatan, eftersom man envisas med att använda gatsten i stället för asfalt. Och vad har detta inte kostat skattebetalarna i Ronneby kommun?

/Besviken ronnebybo

Läs mer

Ledare

Gödsla mer för klimatet

Konventionellt jordbruk ger större skördar, men inte nödvändigtvis högre klimatutsläpp.

Karlskrona

Klart: Ny chef för förvaltningen utsedd

Tillträder tjänsten i höst

Coronavirus

Region Blekinge: Nya covid 19-siffror för länet

Statistiken uppdaterad

Vård

Corona satte fart på digitala revolutionen

Vårdcentral erbjuder digital vård 18 timmar om dygnet

Sport

FKK faller allt djupare ner i träsket

... detta var lagets fjärde raka förlust

Sport

Allsvensk klubb intresserad av KHK-kaptenen

Johansson hade kontrakt.