1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Erkänn ert misstag, Ronneby kommun

Ibland undrar man vad som rör sig i huvudet på Ronneby kommuns stadsplanerare. Tar man beslut över en hastigt påflugen idé i stället för att låta sunt förnuft få vara med och styra utvecklingen?
Vierydsvägen i Ronneby har blivit farlig.

Ett exempel på ett felaktigt beslut var när man anlade parkeringsrutor på Rosengatan som både hindrar från framfart på gatan och som ibland gör det näst intill omöjligt att komma ut från parkeringen. Vi är många som har förundrat oss över detta.

I år har man, på ett par 50-sträckor på Vierydsvägen, satt upp betongklumpar med extra hastighetsskyltar som påminnelser. De finns bland annat efter korsningen Vierydsvägen/Götgatan och dels efter Härstorpasjön.

Frågan är varför man sätter upp dessa "farliga" betongklumpar som sticker ut en meter i vägen. Dels är klumparna direkt farliga, dels är de irriterande inslag som egentligen bara ställer till med förtret för bilisterna. Det bromsas in innan klumparna och det gasas på efter. Utsläppen fördubblas på sträckorna och olycksriskerna ökar markant. Om det kommer ett större fordon från ena hållet, är det omöjligt att mötas vid betongklumpen. Det ena fordonet måste därför stanna helt tills vägbanan blir fri igen. Är detta en smart lösning?

Detta är en opinionstext i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Man undrar om beslutsfattarna dagligen färdas på Vierydsvägen. Eller är det så att man är bekant med boende på sträckan och känner pressen att "hjälpa till". Hur som helst är vi många som dagligen kör sträckan och som är mycket irriterade på kommunens gatuplanerare. Hur blir det till vintern när klumparna blir snötäckta och hur skall plogbilen tar sig runt utan att förminska körbanan till en liten fil med höga snövallar som rasar ut i körbanan?

Tänk om en "turist" vid dimma eller kraftigt snöfall kör in i någon av betongklumparna. Ja, vad händer då? Kanske tar man bort cementklumparna under vintern och då blir det "fri" fart igen.

Ett bättre alternativ hade varit att sänka hastigheten till typ 30 eller 40 kilometer i timmen. Då hade inte olycksriskerna ökat och de boende hade kunnat andas ut.

När kommunens tjänstemän i Ronneby får kritik i någon form, verkar det som det går prestige i frågan och då ändrar man sig aldrig. Vi har väl aldrig hört någon inom kommunen som öppet erkänt ett misstag och som är beredd att rätta till det.

Förresten, hur många gånger har man fått lägga om beläggningen på delar av Kungsgatan, eftersom man envisas med att använda gatsten i stället för asfalt. Och vad har detta inte kostat skattebetalarna i Ronneby kommun?

/Besviken ronnebybo

Läs mer

Familj

Andrea Lysebring och Tobias Andersson

Andrea Lysebring och Tobias Andersson i Ronneby fick den 8 juli en dotter, Annabelle, som vägde 4022 g och var 51 cm.

Sport

Fler startgrupper i populära swimruntävlingen

”Kan ha plattan i mattan”

Ledare

Civilsamhället är en pelare

Frivilligorganisationerna ska inte tas för givna.

Bostad

Hotellägaren bor på 450 kvadratmeter

”Många tror det är en gammal skola”

Olofström

De bidrar till blomstrande ängsflora

”Slår vi inte varje år så kommer det kvävas och växa igen”

Sport

Karlskrona HK:s lagbygge 2020/2021

Så byggs Karlskronas trupp till nästa säsong