GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Avskaffa bensinskatten inför kilometerskatt

Vi behöver förändra beskattningen av fossila drivmedel till ett sätt som både tillvaratar klimatet, utvecklar landsbygdens behov men också skapar drivkrafter att använda kollektivtrafik där denna är utbyggd.
Publicerad 1 februari 2020
Detta är en opinionstext i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skatten på fossila drivmedel måste förbättras.
Skatten på fossila drivmedel måste förbättras.Foto: Stian Lysberg Solum

Ett skattesystem där den direkta bränsleskatten på bensin och diesel vid pumpen ersätts med en kilometerskatt gör detta möjligt. Vi behöver med hjälp av skatter påskynda omställningen till fordon med inga eller mycket låga utsläpp av koldioxid.

Med en kilometerskatt kan vi anpassa beskattningen individuellt per fordon. Höga utsläpp i såväl produktionskedjan av fordonet såväl som i driften kan byggas in beskattningsmodellen. En modell som exempelvis också kan användas för att även styra produktion av att produktionen av elbilars batterier tillverkas på ett hållbart sätt. Kilometerskatt ger oss ett flexibelt system som snabbt och löpande kan justeras för att effektivt och snabbt sänka utsläppen av koldioxid samtidigt som vi kan öka möjligheten att leva och verka i hela Sverige.

Kilometerskatt ger möjlighet att skapa rättvisa förutsättningar för den del av Sverige där vi har långa avstånd och där kollektivtrafik saknas. Kilometerskatten kan göras progressiv. Så hög de första årliga milen per år att den som har möjlighet till kollektivtrafik i stället gör detta val. Den som inte har denna möjlighet ges fortsatt möjlighet till avdrag men framförallt kan kilometerskatten konstrueras med en fallande skala på ett sätt som ger exempelvis landsbygdsboende med långa avstånd och avsaknad av användbar kollektivtrafik rimliga kostnader för transporter med egna fordon.

En avskaffad bensin- och dieselskatt, ersatt med en kilometerskatt på kan både hjälpa oss att snabbare nå de klimatmål vi behöver nå samtidigt som den kan ge landsbygden bättre och rättvisare förutsättningar att utveckla, staden en klimat- och miljövänligare miljö att leva i.

Magnus Johannesson

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.