Verköhamnens miljöproblem
När Stena Line sätter in en tredje färja passerar hundratusen lastbilar per år Blekinge bara från Verkö. Bilavgasen kväveoxid bildar marknära ozon som påverkar lungor och luftrör, särskilt drabbas astmatiska barn och hjärt– och lungsjuka äldre. Man räknar med att cirka 2 000 svenskar per år dör en för tidig död orsakad av ozon. Astmatiska barn ökar stadigt. Jag hade en barndomskamrat som hade astma. Att sitta vid hans säng och se honom kämpa för att få luft, glömmer jag aldrig. Att tusentals barn kan få sin sjukdom förvärrad av vår egoism gör mig rasande. Även växtligheten tar skada och det kostar Sverige cirka en miljard om året.
Hur förklarar politikerna i Karlskrona försäljningen till Stena, som nu bestämmer? Verköhamnen är ett bra exempel, där mänskligt lidande och miljön får stå tillbaka för ekonomisk tillväxt. Det i Karlskrona förkrympta Miljöpartiet har deltagit i alla besluten om Verköhamnens utbyggnad och även till försäljningen. Är det ett miljöparti? Dagens lastbilar, som orsakar koldioxid och kväveoxid med miljökatastrofer, försurning och ozon måste hejdas. Volvos och Scanias gasmotorer inger hopp. Vad den slutliga lösningen blir vet ingen. Vårt vanvett lämnar vi till våra efterkommande. Tillväxten av godstransporter beräknas öka med 20 procent per år, det vill säga en fördubbling på fem år. Detta hade kunnat undvikas om kommunen inte sålt hamnen. Ett problem som jag tror att järnvägen inte löser, ej heller dagens tillväxtpolitiker. Kan styrelseordför–anden ange när järnvägen ger lägre pris än lastbilar och hur mycket gods som passerar utanför järnvägen? Hur blir det om fem år? Alternativet till dagens buss– och lastbilsbränsle verkar vara biogas plus naturgas. Att kunna använda ett modernt trafikslag utan att riskera miljön och vår hälsa vore en stor framgång. Det är dags att röta avloppsslam med mera till biogas. Avloppsslammet är för värdefullt för att användas som täckmaterial på soptippen (8 000 ton per år), allt godkänt av kommunledningen. Besök Växjö och lär. De ligger långt före Karlskrona.
När jag läser vad jag har skrivit blir jag osäker. Det är väl inte möjligt att femklövern medvetet har satsat stort på Verköhamnen om de känt till utvecklingen och alla allvarliga miljökonsekvenser? Huspriserna lär inte stiga utmed Verköleden med flera tätorter. En sak är jag säker på, kommunens framtidsplan för Verköhamnen är inte hållbar. Järnvägen beräknas ta tio procent av hamnens totala genomströmning av gods, om fem år troligen mindre. Men vi hoppas på en ny generation politiker med utbildning, som kan bedöma miljöfrågorna i sin helhet. Detta är en stor fråga, som behöver debatteras inför valet, där partierna skall stå till svars. Till slut: varför byggde man inte Sydostlänken före Karlskrona–Emmaboda? En titt på kartan ger svaret. Sydostlänken hade betjänat hela länet, Emmabodabanan bara delar av Karlskrona kommun. Centerns miljöpolitik blir jag aldrig klok på, men med 3,5 procent betyder den inget.
Alvar Ramberg
Bollasjö