Sol, sladdar och stenar i häftigt rally

Karlskrona Artikeln publicerades
Hemmaföraren Tim Liljegren hann inte få ordning på bilen lagom till racet, men agerade däremot föråkare och testar här kurvtekniken i Krysseboda.
Foto:Staffan Lindbom
Hemmaföraren Tim Liljegren hann inte få ordning på bilen lagom till racet, men agerade däremot föråkare och testar här kurvtekniken i Krysseboda.

15 mils körning på krokiga småvägar.

Knappt två minuter skiljde ettan och tvåan i huvudklassen.

Det var små marginaler i soliga South Swedish Rally.

– Det var inte enkelt att dansa fram mellan stenarna, säger slutsegraren PG Andersson med ett leende samtidigt som han kisar mot solen som formligen badade över Stortorget i Karlskrona i samband med tävlingen.

Vårvärmen hjälpte till att hålla en hög damm-faktor på grusvägarna.

– Man fick sitta på helspänn och ibland var det svårt att lita på sig själv, berättar värmlänningen som hade god hjälp av kartläsaren Anders Fredriksson vid sin andra totalseger i South Swedish Rally.

    Konceptet med start och målgång i centrala Karlskrona var en plusvariant enligt de tävlande.

    – En extra krydda, som Andersson uttrycker det och lämnade även i väg en passning om att tävlingsdagarna var mycket välarrangerade.

    Hur var det att köra i Blekinge för första gången?

    – Hade man tagit bort 50 procent av stenarna hade jag kunnat njuta, skrattar vinnaren som tänkte ägna tiden efter racet åt att ge bilen en dos kärlek.

    – Äh, jag klantade mig och körde in i en timmerstock. Sedan har vi tappat bromsar och så strulade turboslangen.

    Likväl höll han undan före den regerande mästaren Jerker Axelsson, från Trollhättan.

    South Swedish Rally återvände till Karlskrona som huvudort. Staden visade sig från sin bästa solrekordssida och såg till att publiken bättrade på solbrännan på de mest innovativa sätt.

    De tolv specialsträckorna kördes på såväl blekingsk som småländsk mark. Lördagen veks främst åt dammframkallande verksamhet i skogarna runt Emmaboda. Den sista och avgörande sträckan avverkades med målgång i Viö, strax norr om Strömsberg.

    Det var gott om publik längs de totalt 15 mil långa specialsträckorna. Allra mest uppskattades powerstage, SS 10, där de tre snabbaste i varje klass fick ytterligare poäng – med andra ord samma upplägg som i VM.

    Hur sammanfattas månne rallyt bäst?

    – Roligt, men jobbigt, säger Karlskrona AK-föraren Rickard Mattisson efter att ha rullat upp på målrampen.