Efter allt strul fick Åkesson ut max

KARLSKRONA Artikeln publicerades
Jonas Åkesson och Joakim Karlsson kunde ha fått en bättre uppladdning till South Swedish Rally.
Foto:Marcus Palmgren
Jonas Åkesson och Joakim Karlsson kunde ha fått en bättre uppladdning till South Swedish Rally.

Jonas Åkesson, Karlskrona AK, hade siktet inställt på en topplacering i South Swedish Rally.

Uppladdningen inför fredagens specialsträckor kunde dock ha varit bättre.

Det började i torsdags när han var med som föråkare i asfalttävlingen Tingsryd Rallysprint. Han smällde sönder bakänden på bilen och samtidigt blev det strul med elektroniken. Åtta mekaniker jobbade med bilen mellan klockan 15.30 och midnatt i torsdags.

– Det blev kabelbrand ända fram till instrumentbrädan. Då var jag på väg att ge upp, säger Jonas Åkesson.

Teamet hann dock få bilen klar i tid. När de hade varit i väg i Torskors för att ett svetsjobb på förmiddagen kom nästa smäll. På vägen tillbaka tappade de ett bakdäck och bilen fick sig en smäll, men den klarade sig.

    – Allt höll.

    – Det är sådant som händer i stressen.

    Problemen spelade ingen roll. Föraren Jonas Åkesson och kartläsaren Joakim Karlsson var ändå snabba på den första specialsträckan. De var trea och bara en sekund efter ledande Kinds MK-föraren Kristian Johansson och Fredrik Livh i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen.

    På den andra specialsträckan kom den enda missen som Åkesson/Karlsson gjorde. De kom lite för fort in i en kurva och snurrade.

    – Jag tappade tio sekunder, säger Åkesson.

    Vad tänkte du då?

    – Det går inte att tänka på det. Man måste fokusera igen.

    Nästa gång de körde Kråkerumsträckan såg det annorlunda ut.

    – Vi bättrade oss 20 sekunder.

    Och den körningen höll de sedan i. Inför lördagens sträckor är Åkesson och Karlsson sexa drygt 40 sekunder efter ledande Robin Sandberg och Mathias Bengtsson, Ryds MK.

    – Det känns jättebra. De sista sträckorna vi körde är max vad vi kan göra, menar Åkesson.

    Joakim Karlsson:

    – Det är bara att fortsätta så här. Nu får de andra göra misstag.

    I trimmat 4 WD fanns det också en bleking. Olofströmaren Kalle Lexe är kartläsare i den Skoda Fabia R5 som körs av Lars Stugemo, KAK. Det var sexa efter fredagens sträckor. Här handlade det annars mycket om Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen, NMK Modum & Sigdal, som var väldigt snabba i sin Ford Fiesta R5. Det var i klar ledning efter tre specialsträckor. Efter de sex sträckorna var ledningen 42 sekunder. Ludvikas Thomas Thunström jagar bakom i en Citroën DS3 R5. Thunström leder därmed den tyngsta SM-klassen.

    I otrimmat 2 WD var det Fjugesta MS-föraren Mikael Jirvelius och kartläsaren Ida Lidebjer Granberg, Asarum, som övertygade mest i sin Ford Fiesta R2 under de första tre specialsträckorna och de var i ledningen. Efter sex sträckor hade de dock tappat till en fjärdeplats.

    Flera förare fick problem redan under fredagen och tvingades bryta. En av dem var SVT:s expertkommentator Jonas Kruse som fick problem med bromsarna.

    South Swedish Rally fortsätter på lördagen då ytterligare fyra sträckor ska köras i trakten av Tingsryd. Tävlingen avslutas sedan med att publiksträckan Rosenholm, i Karlskrona, körs två gånger.

    Fakta

    Klassledare i SM efter etapp 1

    Otrimmat 2WD: Jonas Bodin, Grödinge MK, Citroën C2 R2, 40.53,0.

    Trimmat 2WD: Robin Sandberg, Ryds MK, Toyota Corolla, 37.53,3.

    Otrimmat 4WD: Jacob Jansson, MK Kopparberg, Mitsubishi Evo X R4, 37.16,8.

    Trimmat 4WD: Thomas Thunström, Ludvika MS, Citroën DS3 R5, 37.08,2.

    JSM otrimmat: Sebastian Johansson, Gotlands MF BK, Ford Fiesta R2, 39.21,4.

    JSM trimmat: Andreas Persson, MK Ratten, Renault Clio RS, 39.08,2.

    Visa mer...