Tågstrejken påverkar Blekinge i semestertid
– Vi är beredda på att strejken kan bli långvarig. Vår bransch håller på att göras om till ett stort deltidsträsk. Det accepterar vi inte, säger Per-Ola Fällman, ombudsman på Seko.
Vill omvandla heltid tilldeltid
Bakgrunden till stridsåtgärden är bland annat att tågoperatören Veolia sagt upp många anställda samtidigt som de vill omvandla tidigare heltidstjänster till deltider. Med Veolias avtalsförslag blir mer än hälften av alla lokförare deltidsanställda, enligt Seko.
– Det är den största deltidsuppsägningen som skett på arbetsmarknaden som vi känner till.
Förra veckan sa fackförbundet upp spårtrafikavtalet med Almega och i går varslade de alltså om strejk. De sträckor som påverkas är Malmö–Göteborg, Malmö–Karlskrona respektive Kalmar. Även personalen på Snälltågen från Malmö till Åre tas ut i strejk.
Förhandlingar om organisationen på Öresundståg är inplanerade till den 26 och 27 maj, men Per-Ola Fällman ser ingen ljusning.
– Folk har gått och väntat på det här,. Vi kan inte ha en sådan utveckling med allt fler deltidare. Alla är väldigt sammansvetsade. Och jag tror att resenärerna har förståelse. De hade inte heller klarat sig på hälften av lönen från en dag till en annan.
Inga ersättningsbussar
Beskedet om tågstrejken kom som en överraskning för Blekingetrafiken som fått uppgifter om att det endast skulle gälla på Västkustbanan.
– Vi har inte fått någon information mer än det jag sett i media, men klart är att det drabbar resenärerna hårt. Öresundstågen är populära och intresset ökar hela tiden, säger Pär Welander, trafikplaneringschef på Blekingetrafiken.
Att sätta in bussar som ersättning för tåget räknar som strejkbryteri och är inte aktuellt.
– Det vi kan göra är att informera och se till att folk får plats på de sträckor där det redan går bussar, men det är klart att strejken slår extra hårt i semestertider.
Maria Gisselquist