Skola bröt mot lagen gällande elev
Senast handlar det om att skolan inte har registrerat några resultat för eleven från de nationella ämnesproven i matematik eller i svenska, då denne saknar förväntade kunskaper i förhållande till kunskapskraven i dessa ämnen.
Ansvariga på elevens skola beslutade i november förra året om ett åtgärdsprogram för eleven, vilket föräldrarna överklagade. De påpekar att de inte närvarat vid upprättandet av åtgärdsprogrammet och därför inte har fått möjlighet att påverka det, eftersom de har belagts med närvaroförbud i skolan.
Föräldrarna anser inte att åtgärdsprogrammet bygger på de särskilda stöd som deras barn har. De påpekar att ingen utredning har föregått åtgärdsprogrammet och att det inte innehåller några uppgifter om deras barns behov, vad som ska göras, vem som ska utföra åtgärderna, när dessa ska utföras, hur åtgärderna ska hjälpa deras barn eller vilka åtgärder som planeras i vilket ämne.
Skolan har bland annat planerat att eleven ska träna sin självständighet, genom att ge eleven enkla instruktioner som denne kan klara av på egen hand.
Föräldrarna påpekar däremot att ingen i skolan arbetar kontinuerligt med deras barn och därmed varken förstår vad han försöker uttrycka eller om han faktiskt begriper något visst moment. De anser att skolan saknar en plan för hur man ska kommunicera med deras barn då assistenten inte får vara i skolan.
Enligt skollagen ska både eleven och elevens vårdnadshavare ges möjlighet att delta då ett åtgärdsprogram utarbetas. Rektorn är dessutom skyldig att se till att elevens behov av särskilt stöd, för att eleven ska uppnå kunskapskraven, skyndsamt utreds.
Skolväsendets överklagandenämnd har upphävt åtgärdsprogrammet och återförvisat ärendet till skolans rektor.