Så ska smugglingen med fritidsbåtar mötas
De senaste åren har havssmugglingen med fritidsbåtar blivit allt vanligare på kontinenten. I Frankrike och i Spanien har den varit etablerad i många, många år.
Stora beslag
Även i Danmark har myndigheterna gjort ett flertal stora beslag ombord på mindre båtar. Den trenden har ännu inte nått Sverige.
För att stå väl rustade pågår ett projekt som initierats av regeringen. Inriktningen ska vara klar till årsskiftet.
Med största sannolikhet kommer myndighetens personal att jobba annorlunda i sin övervakning av fritidsbåtar.
Anmäla ankomst
Beräkningar visar att 17 000 utländska båtar angör svenska hamnar varje sommar. Schengenavtalet kopplat till gränskontrollerna innebär att de inte behöver anmäla sin ankomst. Rent officiellt måste fritidsbåtar som ankommer från tredje land anmäla sin ankomst. Personal vid kustbevakningen i Karlskrona har erfarenheten att den anmälningsplikten fungerar lite si och så.
Med största sannolikhet kommer myndighetens nya strategi inte att innebära fler kontroller i hamnarna eller längs kusterna.
Diskret uppträdande
I stället ska en skärpning av underrättelsearbetet och ett ännu djupare internationellt samarbete öka träffsäkerheten i kontrollerna.
Ett mer diskret uppträdande diskuteras också. De nuvarande blå-gula kustbevakningsfartygen kanske ska bytas ut mot mindre iögonfallande båtar.
Utan uniform
Och eventuellt kommer personalen att agera utan uniform. Den åtgärden kan möjliggöra att personalen i ännu större utsträckning än hittills kan invänta de fritidsbåtar som kan vara intressanta att kontrollera.
lennart.andersson@blt.se
0455-77 222