Lokförarbrist stoppar tågen
- De utgör numera ett bristyrke. Vi har satt igång en egen utbildning för att täppa igen luckorna. Men den blir inte klar förrän någon gång nästa halvår, säger Magnus Andersson, regionansvarig på SJ.
Bolaget har tvingats att lämna ett förslag som går ut på att tågen fortsätter att ersättas med buss. SJ vill saxa turerna, ungefär hälften buss och hälften med tåg.
Invigningsceremonin för den nya järnvägen är satt till fredagen den 15 juni. På söndagen den 17 juni var det tänkt att tågen skulle börja rulla fullt ut enligt tidtabellen.
- Vi räknar inte med att tågtrafiken kan komma igång helt och hållet förrän skiftet augusti-september, säger Magnus Andersson.
Har ni inte känt till länge att det var ont om lokförare?
- I och för sig visste vi om det tidigare. Dels handlar det om ålderstrukturen på lokförare. Många är äldre och går i pension. Men vi har också tappat personalen genom upphandling. Bristen har uppstått snabbare än vad som gick att förutse, säger Magnus Andersson.
Bytte jobb I våras vann konkurrenten, brittiska Arriva, upphandlingenom av trafiken på de skånska pågatågen. Företaget fick ta hand om den lokala skånska järnvägstrafiken och lyckades locka över ett 40-tal lokförare från SJ.
Omskolning - Nu utbildar vi i första hand egen personal som skolas om. Många är tidigare tågmästare och biljettförsäljare, berättar Magnus Andersson.
Hos Banverket, som bygger det nya järnvägsspåret, räknar man med att spåret ska bli klart i tid. Trots att det har drabbats av hårda smällar genom stölderna av kopparkabel.
- Mycket har stulits. Men det är egentligen inte mängden som är ett problem. Stölderna av monterad elkabel är värst och ger oss mycket merjobb. Men vi tror i dag att vi kan hålla tidsplanen, säger projektledaren Mårten Zetterman.
Det är drygt ett och ett halvt år sedan som de dieseldriva Kustpilentågen slutade att gå på järnvägen från öst till väst i Blekinge. Under tiden har ombyggnaden pågått för att elektrifiera järnvägsspåret ner till Kristianstad. Kostnaden är beräknad till 826 miljoner kronor.