Ledamöter tar färdtjänstkritik på stort allvar
BLT berättade i går om den massiva kritiken mot färdtjänsten från länets handikappföreningar. De anser att det finns för få bussar, att väntetiderna är för långa och att resenärer i vissa fall behandlas illa och osäkert.
-På nästa styrelsemöte kommer jag att lyfta frågan om hur vi hanterar den här kritiken, säger Gilbert Nilsson.
Han är väl medveten om den undersökning som bolaget gjort och som visar att resenärerna med färdtjänsten är nöjda med servicen.
-Men vi måste ändå följa upp den här typen av händelser som har hänt. Som jag ser det är det av största vikt att resenärer som känner sig illa behandlade hör av sig till Blekingetrafiken så att vi kan utreda vad som hänt.
Gilbert Nilsson har i egenskap av styrelseledamot själv kontaktats av personer som uppgett att de behandlats illa.
-Vår undersökning visar på nöjda kunder så det kan vara så att det är några chaufförer som beter sig illa. Då är det viktigt för oss att kunna ta reda vilka dessa chaufförer är. Några få ska inte få förstöra ryktet.
Även ledamoten Bo Löfgren (fp) tycker att det finns anledning för bolaget att titta närmare på klagomålen.
-Det finns säkert fog för en del kritik och jag anser att vi måste titta närmare på rutinerna för hur bolaget hanterar den här typen av uppgifter, säger Bo Löfgren.