Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

HMS Visborg ska skrotas miljövänligt

Cirkeln är sluten. Efter nästan 40 år i Marinens tjänst ska flaggskeppet HMS Visborg återvinnas och återuppstå.
Fartyget är ett av få som skrotas miljövänligt.
Nyheter • Publicerad 10 april 2013
Spår av liv. Små målningar pryder pelarna i den övrigt spöklikt tomma mässen.
Spår av liv. Små målningar pryder pelarna i den övrigt spöklikt tomma mässen.Foto: 
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Det är lite blandade känslor att se henne skrotas.
Det är lite blandade känslor att se henne skrotas.Foto: Bengt Pettersson
Ansvar. Vi vill ta ansvar hela vägen, speciellt när man vet att alternativet kan vara att skicka fartyget till länder som kanske skrotar det på ett sätt som är skadligt för både människan och miljön, säger Ann-Charlotte Ramström från Stena Recycling.
Ansvar. Vi vill ta ansvar hela vägen, speciellt när man vet att alternativet kan vara att skicka fartyget till länder som kanske skrotar det på ett sätt som är skadligt för både människan och miljön, säger Ann-Charlotte Ramström från Stena Recycling.Foto: 
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Kunglig toalett. Här gjorde kungen sina behov när HMS Visborg var verksamt som minfartyg.
Kunglig toalett. Här gjorde kungen sina behov när HMS Visborg var verksamt som minfartyg.Foto: 
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Populära detaljer. En del av inredningen kommer att finnas ute till försäljning på våra lagerhus. Många vill ha marina föremål i sina sommarstugor, berättar Ann-Charlotte Ramström, filialchef för Stena Recycling.
Populära detaljer. En del av inredningen kommer att finnas ute till försäljning på våra lagerhus. Många vill ha marina föremål i sina sommarstugor, berättar Ann-Charlotte Ramström, filialchef för Stena Recycling.Foto: 
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Foto: Bengt Pettersson
Miljöfarligt material. Fartyget är isolerat med asbest och saneringen kräver tillstånd och utbildad personal, därför har även Arbetsmiljöverket varit delaktiga i planeringen.
Miljöfarligt material. Fartyget är isolerat med asbest och saneringen kräver tillstånd och utbildad personal, därför har även Arbetsmiljöverket varit delaktiga i planeringen.Foto: 

Minfartyget HMS Visborg byggdes på Karlskronavarvet. 40 år senare ligger hon åter i en av Kockums hamnar, åtminstone skalet av det 92 meter långa fartyget. Arbetet med att riva ut inredningen pågår för fullt och utanför står stora containrar halvfulla med skrot. Allt ska sorteras i olika fraktioner med så rena material som möjligt och rivningsarbetarna går i skytteltrafik mellan fartyget och kajkanten. ­Eller slänger ner föremålen direkt från däck.

–?Vi försöker jobba så högt upp på avfallstrappan som möjligt och målet är att återvinna så mycket vi kan. Det enda vi inte kan återvinna är asbest, säger Ann-Charlotte Ramström, filialchef för Stena Recycling i Karlskrona som utför arbetet på uppdrag av Försvarsmakten.

Annons

Hela fartyget är isolerat med asbest. Det finns i väggarna och det krävs omfattande sanering för att bli av med det miljöfarliga materialet. Själva saneringen beräknas ta två månader och arbetet påbörjas i veckan, men innan dess ska alla ­lösa delar bort.

–?Det är det svåraste med hela projektet och en tidskrävande process. Men våra arbetare är specialister och de vet i vilken ordning allt ska göras, berättar Ann-Charlotte Ramström.

Det gäller att hålla balansen och därför börjar man uppifrån. Fartygets tyngdpunkt förändras när tunga delar som exempelvis motorer plockas bort. Senare i vår ska hon fraktas till en torrdocka för att underlätta arbetet.

Mässen ger ett ödsligt intryck. För inte så länge sedan var den stora salen en plats för umgänge för den 50 man starka besättningen. Nu är den tom så när som på några muttrar som rullar längs durken.

–?Det är lite blandade känslor. Hon har haft en viktig uppgift i många år, säger Nils Jonasson, regionchef på Stena recycling och före detta officer.

Han har besökt HMS Visborg flera gånger under sin tid som officer och navigerar vant genom det ödsliga fartyget. En del av hytterna är intakta och där huserar flera av arbetarna. Men amiralshytten, där kungen har bott ett flertal gånger, står tom och inte ett spår av kungliga aktiviteter syns till.

Det mesta av inredningen går till återbruk, ju mer desto bättre. Återbruk är den minst energikrävande metoden och flera av föremålen är redan tingade av Försvarsmakten. Sjömanskyrkan i Göteborg vill ha sängar och soffor.

–?Kanske känner sjömännen sig hemma i dem, funderar Nils Jonasson.

Längst ner på lastdäck ligger högar med kylaggregat, toalettstolar, dammsugare och stolar. Allt ska återanvändas. Småsaker som fönsterventiler eller lampor är populära inredningsdetaljer och attraktivt hos allmänheten.

Fartyget avrustades 2010 och sedan dess har försvaret försökt sälja det, men då ingen visade intresse återstod bara att skrota kustflottans forna stolthet.

Annons

–?De flesta fartyg säljs vidare för att sedan skrotas någonstans i tredje världen, något som är skadligt för både arbetarna och miljön. Vi är stolta över att få det här förtroendet och vi vill utveckla tekniken, säger Nils Jonasson.

Ann-Charlotte Ramström vill gå ett steg längre och menar att alltfler efterfrågar miljövänlig skrotning.

–?Vi vill utveckla den här kompetensen och vår ambition är att bli ledande inom området. Det är jättespännande att få vara med från början.

I september ska hela det 2?590 ton tunga fartyget vara nedmonterat.

Maria Gisselquist
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons