Blekingetrafiken: ”Vi tar alla de steg som krävs”
Chefen med ansvar för det offentligägda bolaget, som sköter passagerartrafiken i stort och smått, är med-veten om fördelarna för stora trafikföretag.
– De har en omfattande administration med egna jurister, ekonomer, och experter. Men jag håller inte med om att vi inte försöker tänka på de mindre entreprenörerna. Upphandlingarna är strikt formbundna och vi tar alla de steg som måste tas, enligt konstens alla regler, säger han och fortsätter:
– Vi kan till och med ringa runt till de som vi tror är intresserade. Eller bjuda in till möten och presentera ett förfrågningsunderlag. Sen finns det en fas i upphandlingen som ska utgöra en tyst period. Lagen säger då att vi inte får lämna ut uppgifter.
Även om reglerna följs upplevs tillgängligheten med internetsidor och länkar alltför krånglig?
– Stora kontrakt på upp till tioårsperioder omsätter kanske miljardbelopp. Det för med sig komplexa handlingar som förmodligen inte är lätta att ta sig igenom. Men vi anstränger oss för att vara så distinkta som möjligt. En EU-upphandling måste samtidigt hålla en viss form.
Finns det anledning att försöka hitta andra informationskanaler, förutom sidorna på internet, kanske tillbaka till dagspressen igen?
– Nja, vi följer de annonseringskanaler som vi anvisas. Det görs likadant på andra håll i landet, säger Hans Jonasson.