Bakgrundskontroll inget för äldreförvaltningen
– Men vi är noga med att informera den som anställs att man inte ska ta något av någon. De anställda får inte låna något av brukarna, säger Eva Herbertsson, tillförordnad chef för äldreförvaltningen.
De gör ingen bakgrundskontroll eller begär utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning. I stället satsar de på tydlig information om vad som gäller.
– Det finns ju en diskussion om att göra utdrag ur belastningsregistret på riksnivå, men det är ingenting vi överväger.
För att minimera riskerna ska hemtjänstpersonalen redovisa all kontanthantering. De uppmanar även brukarna att inte låta värdefulla föremål ligga framme, något som egentligen inte ska behövas enligt Herbertsson.
Att detta ändå sker är väldigt olyckligt, tycker äldrechefen. Men hon är tveksam till vad de mer kan göra för att förebygga stölder inom hemtjänsten.
– Vi är väldigt lyhörda och tar varje signal på stort allvar. Detta är något vi ska ta med oss i kommande förändringsarbete.