TT-Utrikes

Sökande i mörker efter överlevande i broras

TT-Utrikes Artikeln publicerades

I nattmörkret fortsätter letandet efter överlevande bland tusentals ton med betong från den bro som rasat i italienska Genua. De döda räknas i tiotal och landets regering skyller olyckan på eftersatt infrastruktur.(TT)

Räddningsarbetare från den franska storstaden Nice, på andra sidan gränsen till den nordvästitalienska staden, hjälper nu sina italienska kollegor i letandet efter efterlevande. Med sökhundar går de hundratals räddningsarbetarna igenom de enorma mängderna bråte i mörkret. Helikoptrar landar och lyfter och åskådare har samlats.

– Jag bor i närheten och går varje dag över bron. Jag kände mig aldrig säker på bron. Det lät alltid om den när lastbilarna körde över den. Jag blev inte förvånad när jag hörde att den hade kollapsat, säger en av dem som följer räddningsarbetet, 23-årige Ibou Touré, till AFP.

Offer som hittas förs bort på brandgula bårar.

Uppgifterna om antalet dödade svänger fram och tillbaka. Antal mellan 20 och 35 har nämnts av myndigheterna.

Det var vid lunchtid som en lång sträcka av den gigantiska motorvägsbron rasade ner från omkring 50 meters höjd i hamnstaden i nordvästra Italien, där det regnat kraftigt.

"Dussintals"

Brodelarna föll ner över järnvägsspår, lagerlokaler och andra byggnader samt en flod. Inför onsdagens helgdag var området turligt nog ovanligt folktomt redan på tisdagen.

Flygbilder visade hur person- och lastbilar tvingats stanna på vardera sida av Morandibron. En lastbil lyckades stanna bara några meter från den avbrutna änden av bron.

Omkring 35 fordon har fallit ned i raset, säger italienska Röda Korset till TT.

Bilisten Alessandro Megna berättar för till radiokanalen RAI att han satt i en bilkö under bron när han såg den kollapsa.

– Plötsligt rasade bron ner med allt den bar. Det var verkligen en apokalyptisk scen. Jag kunde inte tro mina ögon, säger han.

Bron, en del av motorvägen A10, stod färdig 1968 och är 1 102 meter lång.

Aktieras

2016 genomfördes ombyggnationer vid bron och när kollapsen skedde pågick arbete för att stärka brons grundstruktur, uppger företaget Autostrade som ansvarar för motorvägsunderhållet, enligt Reuters. Olycksorsaken ska utredas, lovar bolaget, vars aktie djupdök på Milanobörsen efter nyheten om raset. Renoveringsarbetet har visat sig vara otillräckligt, säger guvernör Giovanni Toti.

– Det är oacceptabelt att en så pass viktig bro inte var byggd för att undvika en sådan här kollaps, säger i sin tur den biträdande transportministern Edoardi Rixi.

Hans chef, transportminister Danilo Toninelli, säger till statlig tv att katastrofen visar vilket dåligt skick Italiens infrastruktur är i, och att "de skyldiga ska få betala".

Den nya populistiska regeringen har lovat satsningar på vad man anser är eftersatta kommunikationer.

Flera broras

Genua har en halv miljon invånare och ligger mellan havet och bergen i nordvästra Italien. Den kuperade terrängen innebär att stora vägar som går genom staden och omgivningen präglas av långa viadukter och tunnlar.

Italien har drabbats av flera broras under de senaste åren. Så sent som den 6 augusti rasade delar av en motorvägsbro vid flygplatsen i Bologna efter en explosion som utlöstes vid en kollision mellan två lastbilar.

I mars i fjol dog två personer när en överfart vid en motorväg rasade ner över deras bil i närheten av Ancona. Och hösten 2016 omkom en person vid en brokollaps vid en väg mellan Milano och Lecco, en olycka som långsam byråkrati fått skulden för vilket ska ha förhindrat att bron stängts av i tid efter rapporter om sprickor, skriver AFP.