Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Migranter ifrågasätter ökad säkerhet

Det var bara en tidsfråga innan migrantsituationen i franska Calais skulle koka över - och i veckan gjorde den det. Medan franska och brittiska politiker satsar på ökad säkerhet, undrar de som riskerar sina liv för att komma till Storbritannien - för vem? - Jag var där.(TT)
Publicerad 31 juli 2015
””

Han syftar natten till i onsdags, då kanaltunneln mellan franska Calais och brittiska Dover registrerade totalt 1 500 inträngningsförsök i vad som beskrivits som en av migranternas mest omfattande tunnelstormningar i sommar.

””

I torsdags kom veckans andra dödsbud. En man dog av de skador han ådrog sig vid en liknande rusning några dagar tidigare.

Annons

Spåren av inträngningsförsöken är synliga. Längs med den upptrampade stigen som går bredvid det hundratals meter långa taggtrådstängslet som skiljer migranterna från lastbilarna ligger skor, ryggsäckar och sönderslitna kläder utspridda. Här och var glittrar stängslet till av ny och tjockare taggtråd - där har man precis lagat ännu ett uppklippt hål.

Dödssiffran stiger

Sedan onsdagens jätterusning pratas det mer om säkerhet än någonsin när det gäller Calais. Utöver taggtråden, barriärerna och de hundratals med poliser som redan är på plats har regeringarna i London och Paris precis enats om att lägga sju miljoner pund (90 miljoner kronor) på att skärpa säkerheten där.

Men en del ifrågasätter vad det är för slags säkerhet det handlar om.

””
””
””

Vem har ansvar?

Medan företaget Eurotunnel ondgör sig över kostnaderna som situationen orsakar, fortsätter Frankrike och Storbritannien att skjuta över ansvaret på varandra. Paris skylls för att inte hålla bättre på sina gränser och London för en onödigt stor protektionism. Det är ingen som vill hållas ansvarig för att omkring 2 500 papperslösa sitter fast i den lilla hamnstaden Calais.

””

I det ökända tältlägret Jungle går många omkring med öppna skärsår, bandage eller gips. Om de inte ådragit sig skadorna under den livsfarliga resan hit - oftast innebärande en båtfärd mellan Libyen och Italien eller Grekland - så har de blivit skadade nu, under den allra sista etappen.

Rest i fyra år

Amed, 27, är ifrån Sudan och bröt foten häromveckan när han föll ned ifrån det tåg som han lyckats klättra upp på.

””

På frågan om det är värt risken att prova igen ser han nästan förvånad ut.

””
””
Annons

För Alsheif, som varit på väg emot England sedan 2011, gäller samma sak. Han tänker inte ge upp när han är så nära målet.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons