Testpilot: Fel beslut kan bli ödesdigra
””
Gripen E är Saabs nyutvecklade stridsflygplan. Sverige har beställt 60 stycken och Brasilien 36. Hittills finns ett enda exemplar, benämnt 39-8. När det för första gången lättade från startbanan i Linköping för drygt en månad sedan var det en milstolpe för det som kallats Sveriges största industriprojekt. Prislappen ligger, enligt Försvarets materielverk (FMV), på totalt 47 miljarder kronor utslaget mellan åren 2013 och 2026.
Sällan mer än sekund
Men vad är det som krävs för att bli testpilot? Och hur känns det att lyfta med en flygplanstyp som aldrig varit i luften tidigare? En som vet är civilingenjören, före detta fallskärmsjägaren, före detta stridspiloten - numera testpiloten vid Saab, Marcus Wandt.
””
Jobbet som testpilot handlar om att observera och analysera hur ett flygplan beter sig. I Linköping är det just nu fokus på Gripen E som, trots sin formmässiga likhet med tidigare Gripen, är ett helt nytt flygplan. Och det behövs ingen större associationsförmåga för att minnas de tidigare offentliga krascherna: ett nedsinglande flygplan över Stockholm på Vattenfestivalen 1993, och haveriet i Linköping under testflygningen 1989.
TT: Vilka tankar finns i huvudet när man lyfter med ett alldeles nytt flygplan, var du orolig att göra fel?
””
Samtidigt betonar han att flygningen är ett lagarbete där en rad personer är inblandade: den civila flygtrafikledningen, den militära stridsledningen, Saabs eget testcenter och ett antal följeflygplan. Under flygningarna används en ständigt påslagen mikrofon mellan Wandt och övriga.
””
"Stark maktprojicering"
Den formella utbildningen till testpilot kan variera. Wandt har bakgrund som stridspilot i flygvapnet med ett mellanstick på en provflygarkurs i USA. På kursen flög han bland annat det klassiska amerikanska spionflygplanet U2.
””
I slutändan är det flygplanets effektivitet i strid som räknas. Och i rollen som stridspilot handlar det - precis som för testpiloten - att vara beredd att fatta svåra beslut.
””
TT