Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Rostiga rulltrappor stoppar tågtrafiken

Två pendeltågsstationer i centrala Stockholm har stängts på grund av trasiga rulltrappor. Stoppet drabbar även SJ:s resenärer. Ännu kan ingen säga när stationerna kan öppna igen.(TT)
Publicerad 13 juli 2018

Rulltrapporna på pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan, två av tre pendeltågsstationer inom centrala Stockholm, är inte säkra, och stationerna får inte användas utan rulltrappor, meddelar Trafikverket. Genom stationerna passerar dagligen runt 150 000 resenärer.

I måndags vände plötsligt en av de 71 förhållandevis nya rulltrapporna som nu helt stängts av.

””
Annons

En kontroll visade att rulltrapporna var i dåligt skick, trots att stationerna bara har varit i drift i ett år.

Utbrett problem

I måndags fattades beslutet att kontrollera samtliga trappor. Men först i torsdags inleddes kontrollen. Den visade på ett utbrett problem.

””

Felet beror på ett glapp, rapporterar tidningen Ny Teknik. Det hittades i en sluten enhet där rulltrappans växellåda finns, som egentligen inte ska kräva något underhåll alls. Där fanns en rostig och sliten koppling som satt allra sist i säkerhetssystemet - och när den gick sönder fanns det inget stopp.

Övriga rulltrappor i SL:s stationer borde inte ha samma fel eftersom dessa är äldre och har en annan konstruktion, men de kan också komma att kontrolleras senare, enligt uppgifter från SL:s pressavdelning.

Beslut att stänga samtliga rulltrappor, och därmed stationerna eftersom det är omöjligt att ta sig till och från spåren, fattades under natten till fredagen.

Påverkar även fjärrtåg

Resenärer uppmanas nu att i stället åka tunnelbana i centrala Stockholm. Men hur länge stoppet varar kan SL inte säga något om.

””

För tillfället reser även SJ:s resenärer via Stockholm City eftersom den så kallade "getingmidjan" ska underhållas och inga SJ-tåg går söderut från Stockholms Central. Alla SJ:s resenärer som hittills förlitat sig på pendeltågen får nu hitta andra färdvägar för att ta sig södra sidan om huvudstaden. Alla som köpt en pendeltågsbiljett med SL, via SJ, får åka med tunnelbanan i stället.

””

Kritik från landstinget

Annons

Moderata landstingsrådet Kristoffer Tamsons är mycket kritisk till Trafikverket som skött upphandlingen och bygget av de nya stationerna.

””

Han utgår från att Trafikverket nu försöker hitta andra alternativ för pendeltågstrafiken.

Leverantören: En engångshändelse

Efter händelsen i måndag sade företaget Otis, som levererat rulltrapporna, att "det var en engångshändelse" och att SL utan problem kunde köra vidare övriga 70 rulltrappor..

””

Otis presskommunikatör David Moilins kan inte svara på varför de sade till SL att fortsätta köra övriga rulltrappor.

””

TT: Har ni haft de här problemen förut?

””
””

Enligt Moilins har Otis skickat ingenjörer till Stockholm från hela Europa för att undersöka rulltrapporna.

Rättad: I en tidigare version förekom en felaktig uppgift om kostnaderna för SJ-resenärer som åker med tunnelbanan.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons