SJ-system hackat - samtliga lösenord byts
””
Bedrägeriet skedde redan för mer än tre veckor sedan, mellan 18 och 20 november. Först under onsdagen gick företaget ut med att intrånget skett.
SJ har identifierat ett 60-tal kunder som drabbats och förlorat priopoäng. Poängen tjänas in på resor och kan sedan användas för att köpa resor eller varor hos företaget. Kunderna har kompenserats med de poäng de har förlorat, enligt SJ.
Tjänster stängs
””
Lösenorden har inte läckt från SJ, enligt säkerhetschefen.
Efter intrånget tvingas samtliga 1,3 miljoner som har ett priokonto hos tågbolaget att byta lösenord. Alla lösenord har inaktiverats och företaget skickar i dagarna ut mejl där de ber användare att välja ett nytt. Företaget har också stängt sin poängshop för flera varor och tjänster.
””
När varutjänsten kan öppna igen är oklart.
Han vill inte gå in på hur stora belopp som försvunnit eller hur poängen har använts av bedragarna, med hänvisning till att SJ har polisanmält händelsen och att en utredning bedrivs.
"Omöjligt för oss"
Enligt SJ har inga kontokortsuppgifter läckt ut eftersom de lagras krypterat hos en extern part.
Jan Sjölund uppger att eftersom bedragarna har loggat in med riktiga inloggningsuppgifter så vet SJ inte exakt hur många kunder som har drabbats.
””
Han poängterar att SJ tar intrånget på största allvar och värnar om kundernas trygghet när de använder företagets system. Samtidigt är det svårt att skydda sig när lösenord läcker som personer använder på andra sajter, enligt Sjölund.
””
TT