Säkrare gator i Sverige dröjer
Teknik för att hindra lastbilskapningar och fler trafikhinder var åtgärder som diskuterades efter terrordådet på Drottninggatan i april. Fem människor dödades då, när en lastbil körde in i människor och sedan kraschade in i varuhuset Åhléns.
Politikerna var ense om att säkerheten i den offentliga miljön måste skärpas. Men statens kvarnar mal långsamt och först under hösten kommer Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att ges uppdraget att samordna arbetet.
””
Ser över rutiner
På fordonssidan har varken regeringen eller branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag tagit fram några konkreta förslag. Däremot har många åkerier skärpt sina säkerhetsrutiner, enligt Ulric Långberg, branschansvarig på Sveriges Åkeriföretag.
””
För chaufförerna har efterdyningarna från Drottninggatan blivit jobbiga.
””
Fler betongblock
Även kommuner har på sina håll vidtagit åtgärder. I Stockholm har exempelvis granitblock och fler betonglejon ställts ut på Drottninggatan samt andra gator, och fler betonglejon kommer under hösten. En större och tyngre variant har även beställts men dröjer till någon gång efter årsskiftet.
TT: Kan man känna sig tryggare i dag i centrala Stockholm än i april?
””
Andra metoder
Terrorexperten Magnus Ranstorp framhåller att vi inte ska stirra oss blinda på fysiska skydd.
””
Magnus Ranstorp anser att dagens nivå när det gäller fysisk säkerhet på gator och torg är tillräcklig, "med lite förstärkningar".
””
””
TT