Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Ministern vill ha snällare betygsättning

Betygssättningen i grund- och gymnasieskolan ska bli snällare genom att elevernas svaga insatser inte ska få större betydelse än flera bra. - Väldigt mycket pekar på att man fokuserar på den sämsta prestationen, vilket gör att eleverna tappar sugen, säger gymnasieminister Anna Ekström (S).(TT)
Publicerad 22 mars 2018

Snart tillsätter regeringen en utredning som ska se över betygssystemet. Anna Ekström har tidigare berättat att hon vill avskaffa gymnasieskolans kursbetyg, och låta ämnesbetygen göra comeback. Detta blir en viktig fråga för utredningen.

Men utredningen får också bita tag i ramverket för själva betygssättningen, i såväl grund- som gymnasieskolan. Så som systemet är utformat i dag ska eleven uppfylla samtliga angivna kunskapskrav för ett visst betygssteg. Ett enda misslyckande bland en rad toppresultat kan alltså innebära att eleven mister ett A, och halkar ned ett eller flera steg på betygstrappan. Många elever har vittnat om stress och frustration över detta.

””
Annons

Högt pris

I gymnasieskolan är det dessutom så att varje ämne är uppdelat i kurser, och varje kursbetyg hänger med till slutbetyget. Redan 2016 slog den stora gymnasieutredningen ned på kursbetygen och föreslog en återgång till de sammanvägda ämnesbetygen. Förslaget mottogs överlag positivt, men först nu är det alltså aktuellt att utreda saken.

””

En lärarfråga

Luddiga och högt ställda kunskapskrav har också kritiserats, senast i en rad inslag i Sveriges Radio. Bland annat har en studie vid Linnéuniversitet visat att professorer bedömt grundskolans kunskapskrav i historia och biologi som högre än de på universitetsnivå.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons