TT-Inrikes

Kvinna rattar ny väg för Citroën

TT-Inrikes

Hon har tagit över en av kronjuvelerna i fransk industri. Som brittiska och kvinna. - Det var otänkbart för bara några år sedan, säger Citroëns vd Linda Jackson. Nu ska hon se till att märket kör in på en ny väg. - Vi kvinnor tänker lite annorlunda, säger hon.(TT)

Artikeln publicerades 8 mars 2015.

De är försvinnande få annars - de kvinnliga bilcheferna. Linda Jackson har sällskap av Mary Barra på General Motors och Annette Winkler på Smart.

– Nu är vi tre. Det är fler än för några år sedan och jag hoppas att det fortsätter öka, säger Linda Jackson.

Inte minst eftersom så många bilinköp faktiskt avgörs av kvinnor nu för tiden.

– Av dem som köper Citroën C1 är 70 procent kvinnor och det finns en studie som visar att 87 procent av bilköpen bestäms av kvinnor.

– Det handlar inte om att göra speciella kvinnobilar, inte alls. Men kvinnor kan ha lite andra önskemål. Visst är en bra motor viktig, men säkerheten kan väga tyngre. Och så kan man ju vilja ha någonstans att ställa handväskan, säger hon och skrattar själv åt sitt exempel.

Bygger lag

Hon tycker att det är viktigt med mångfald i bilindustrin

– Om jag generaliserar så tror jag att kvinnor är mer för att bygga ett bra lag omkring sig och lyssna mer, säger hon.

I Citroën möts också det franska och det anglosaxiska - en givande kombination, tycker Linda Jackson.

– Fransmännen är enormt kreativa. På mötena sprutar idéerna, men det är inte säkert att någon tar hand om allt. Anglosaxare har färre idéer, men utför dem. Att föra ihop de kulturerna är perfekt.

56-åriga Linda Jackson utstrålar en enorm energi med sitt kortklippta blonda hår och pigga ögon. Hon går snabbt mellan bilarna i Citroëns monter på bilmässan i Genève där TT träffar henne.

– Man ska känna sig som hemma när man sätter sig i bilen. Det gör jag, säger hon och öppnar dörren till en C4 Cactus.

Som barn hade hon inget brinnande bilintresse.

– Nej, jag lekte inte med bilar, säger hon.

Första bilen var en Mini.

– Jag ville ha en bil som var enkel att hantera och lätt att parkera.

Att hon nu kan ståta med en meritförteckning med nästan 40 år i bilindustrin började som en tillfällighet. En släkting undrade om hon ville ha sommarjobb på Jaguar. Sedan var hon fast.

Tillbaka på banan

Efter en rad befattningar på MG Rover kom hon till Citroën 2005 där hon senare blev ansvarig för märket i Storbritannien och Irland. Ett jobb hon gjorde så bra att Carlos Tavares, som i fjol tillträdde som ny koncernchefen i PSA, där även Peugeot ingår, frågade om hon ville leda Citroëns resa framåt.

Hela PSA har haft det motigt med försäljningsras och förluster. Ägarfamiljen Peugeot tvingades förra året släppa kontrollen efter 200 år och ta in både franska staten och kinesiska fordonstillverkaren Dongfeng som delägare.

Samtidigt lanserades en plan för att vända utvecklingen kallad "Back in the race". Citroën lyckades öka försäljningen med fyra procent i fjol.

– Vi är på god väg, säger Linda Jackson.