Hård kritik efter ny dödsolycka med Kustpilen
En man i 30-årsåldern omkom på onsdagen när en bil och tåget Kustpilen kolliderade. Olyckan inträffade vid en obevakad järnvägsövergång nära gränsen mellan Östergötlands och Kalmar län.
Ingen skadades på tåget. Resenärerna fick lämna platsen i ersättningsbuss. Spåret är öppet för trafik igen, men det är oklart när tågtrafiken på Kustpilens sträcka mellan Linköping och Västervik börjar rulla enligt ordinarie tidtabell, uppger Trafikverket.
Såväl polisen som Trafikverket kommer att utreda olyckan.
Pengar saknas
Det är tredje gången på kort tid som Kustpilen har kört på en bil vid en obevakad järnvägsövergång. Två av olyckorna har varit dödliga.
Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på kollektivtrafikbolaget Kalmar länstrafik (KLT), ser en röd tråd mellan händelserna:
””
Han säger till TT att Kustpilen årligen drabbas av en till två "otäcka" påkörningar och att KLT länge har försökt få Trafikverket att åtgärda övergångarna.
Vad får ni för svar av Trafikverket?
””
””
Tusentals kvar
Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket Syd, hänvisar frågor till myndighetens presschef Bengt Olsson, som säger så här om kritiken från KLT:
””
Sverige har cirka 3 500 obevakade järnvägsövergångar, även kallade oskyddade plankorsningar. Sedan 2016 har 305 av dem byggts om eller stängts.
””
””
Trafikverkets ambition är att med varierande metoder åtgärda landets alla obevakade övergångar "inom sinom tid", enligt Bengt Olsson. I den nationella planen fram till 2029 läggs tre miljarder kronor på det.
Tjustbanan, där onsdagens dödsolycka skedde, har ett 70-tal oskyddade plankorsningar. I dag finns ingen tidpunkt för när de ska har blivit säkrare eller borttagna.
TT