Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Konsumenter uppmanas att tuffa till sig

Köp inte läget. Se till att reklamera om du fått en dålig vara. Nu vill Konsumentverket att vi blir bättre på att ta tillvara våra rättigheter. Konsumentverket kampanjar på sociala medier för att få konsumenter att bli bättre på att reklamera felaktiga varor.(TT)
Publicerad 20 oktober 2018

Konsumentverket kampanjar på sociala medier för att få konsumenter att bli bättre på att reklamera felaktiga varor.

””

Konsumenterna svarade också att de skulle ha varit flitigare med att reklamera, om de bara hade vetat mer om vilka rättigheter man har, och hur man bär sig åt.

Annons

Reparera för miljöns skull

””

Det är ofta så att konsumenter förväxlar reklamationsrätt med garantitid, berättar Gustav Sandgren på Hallåkonsument, som är Konsumentverkets upplysningstjänst.

””

Två månader

Fast det är viktigt att snabba på så fort man upptäckt felet, förklarar han.

””

Om det visar sig vara fel på varan ska säljaren i första hand åtgärda felet.

””

Det finns ytterligare en tidsgräns att hålla koll på, berättar Gustav Sandgren.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons