Hårdaste vintern på sju år för isbrytarna
Nordostliga vindar har packat isen tät längs den svenska kusten. I Norra Kvarken har isdriften varit som störst.
I det mest utsatta området har fartygen den senaste veckan fått assistans ett i taget, vilket inte skett på sju år.
””
Inte över fyra timmar
Samtliga fem statliga isbrytare är i gång: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Därutöver har Sjöfartsverket tagit in inhyrda fartyg, vilket inte heller skett sedan 2010-2011. Även mindre båtar är inblandade i isbrytning i farvatten in mot hamnarna.
Tomas Årnell framhåller också ett väloljat samarbete med Finland och deras fem isbrytare som plöjer sig fram i Ålands hav och Bottenhavet.
Målet är att väntetiderna för fartygen inte ska överstiga fyra timmar i snitt sett över hela issäsongen, som varar från ungefär januari till mars. Det kan innebära att ett fartyg får vänta i tolv timmar medan ett annat får åka direkt.
””
300 miljoner kronor
En normal vinter kostar isbrytningen 300 miljoner kronor, enligt Sjöfartsverket.
””
Han jämför med att ploga och salta vägar under vintern på fastlandet.
Väderleksprognosen spår att det blir fortsatt kallt i norra Sverige framöver men statistiskt sett börjar isutbredningen att vända efter den 20 mars, enligt Tomas Årnell.
TT