Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Genuspedagogik gör barn mera öppna

Pedagogik som strävar efter att inte bekräfta könsnormer gör barn mer öppna mot det andra könet. Det visar en internationell studie av barn på förskolor i Stockholm, där bland annat Uppsala universitet deltagit.(TT)
Publicerad 29 maj 2017

Pedagogik som strävar efter att inte bekräfta könsnormer gör barn mer öppna mot det andra könet. Det visar en internationell studie av barn på förskolor i Stockholm, där bland annat Uppsala universitet deltagit.

Forskarna pratade med 30 barn på en förskola där pedagogiken särskilt inriktas på medvetenhet om könsnormer, och med 50 barn på andra förskolor i samma område. I den normmedvetna pedagogiken ingår bland annat att man använder pronomenet "hen".

Annons

Studien visade att barn på den normmedvetna förskolan var mer intresserade av att leka med barn av det andra könet och hade mindre könsstereotypa åsikter. Men de lade automatiskt märke till individers kön i samma utsträckning som de andra barnen.

Skillnaderna fanns kvar även när man sorterade bort barn vars föräldrar valt den normmedvetna förskolan just på grund av genuspedagogiken.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons