TT-Inrikes

Det här har svenskarna googlat mest

TT-Inrikes Artikeln publicerades

Fotbolls-vm, Avicii och valet har väckt intresse hos svenskarna i år, visar Googles statistik över årets söktrender. - Söktrenderna är en återspegling av nyheter, händelser och människor som definierat året, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google Sverige.(TT)

– Söktrenderna är en återspegling av nyheter, händelser och människor som definierat året, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google Sverige.

Varje dag görs över 55 miljoner sökningar på GoogIe i Sverige. I år toppas listan över mest trendande sökningar av "vm".

– Vi ser både sökningar på "vm" men också mer specifika sökningar som är relaterade till turneringen, till exempel "Sverige-Schweiz", som hamnar högt på listorna, eftersom det var en så viktig match, säger Andrea Lewis Åkerman.

"Valet är en röd tråd"

Det svenska valet har väckt ett enormt intresse i år, sett till Googles söktrender. Både valresultatet, men också mer komplexa sökningar som "Vad står partierna för?" och "Vad ska jag rösta på?"

– Svenska valet är en röd tråd i nästan alla kategorier, säger Andrea Lewis Åkerman.

De allra flesta sökningarna handlade dock inte om regeringsbildningen, utan gjordes inför valet.

– Man vill göra valkompasser och skaffa sig mer information. Man vill veta vad partierna står för och få svar på praktiska frågor om hur man röstar, säger hon.

Bland mest trendande personer på Google förekommer flera kända personer som gått bort, så som Tim "Avicii" Bergling, Lill-Babs och Frank Andersson.

– Men vi ser också en del nya uppstickare, till exempel Albin Lee Meldau som deltog i "Så mycket bättre" och hamnar tvåa på listan, säger Andrea Lewis Åkerman.

Förändrat sökbeteende

Varje år förekommer oväntade och lite lustiga söktrender. Exempelvis "Varför är Oâ??boy slut?".

– Men tänker man ett steg längre ser man att även dessa sökningar är relaterade till ämnen som det skrivits om mycket i media, säger Andrea Lewis Åkerman och syftar på O´boy-bristen på grund av tillverkningsproblem i augusti.

Hon säger att man kan se att svenskars sökbeteende har förändrats med åren.

– Förr sökte vi på väldigt korta och enformiga ord. I dag söker man på mycket mer komplexa meningar och uppbyggnader. Vi är också otåliga och vill ha svar direkt, jämfört med tidigare, säger hon.