TT-Inrikes

Årstiden bestämmer över mobilspelen

TT-Inrikes

Pokémon Go får mobilspelaren att kliva ut i verkligheten. Uppföljaren Super Mario Run ger i stället en retroåterblick till 80-talet. I framtiden kan vi se mer av båda, tror mobilteknikexperten.(TT)

Artikeln publicerades 27 december 2016.

Mobilspelen, i begynnelsen en myriad av appar av små företag och spelintresserade, har snabbt gått till att domineras av de stora aktörerna. Det San Fransisco-baserade företaget Niantic utvecklade Pokémon Go i samarbete med speljätten Nintendo, som nu ensamma står bakom det nya förväntade storspelet Super Mario Run.

Orsakade olyckor

När Pokémon Go lanserades i somras var det många som fick en känsla av teknisk framåtrörelse. Kopplingen mellan spelet och mobilens kartfunktion gjorde att gränserna mellan skärmen och verkligheten suddades ut i och med att de fiktiva figurerna befann sig på verkliga platser.

Detta fick ett antal välrapporterade konsekvenser, som rejäla uppsving för näringsidkare som befann sig nära platser med många pokémons, olyckor som inträffat då folk jagat de små monstren på farliga platser och vanhelganden av en del heliga platser där figurerna gömde sig.

Årstidsbaserat

Men om någon förväntat sig något likande från Super Mario Run fick de tänka om. Spelet är ett banspel av klassiskt hoppa-springa-samla-mått, mer anpassat för bussresor än jaktpromenader. Men det betyder inte att spel som tänker utanför mobilskalet hör till det förgångna.

– Pokémon Go släpptes på sommaren när många barn var lediga och var mer anpassat för att vara utomhus och leta. Runt jul vill man hellre ha ett spel som går att spela på tåget och det har ju Nintendo tänkt på, säger Jakob Nilsson, redaktör på sajten 99mac, inriktad på mobilteknik.

Pokémon Go blev otroligt framgångsrikt på kort tid, men dess stjärna dalade snabbt. Spelet lanserades i juli, men redan i augusti hade antalet dagliga användare sjunkit med 30 procent. På sikt blir antagligen själva spelets utveckling viktigare än att ha spännande funktioner. Snart kommer spelen även kunna flytta sig mellan olika plattformar, säger Jakob Nilsson.

– Nintendo släpper en ny konsol nästa år som är mobil, men som även kan kopplas till tv:n via ett ställ. Man spelar på bussen, sen kommer man hem och kopplar samma spel till en större skärm.

En enhet

Jakob Nilsson tror att mobilspelen kan få två olika ansikten i framtiden. Å ena sidan måste spelen vara tillräckligt enkla för att kunna spela i farten med en hand, samtidigt tros de bli tillräckligt avancerade för att ersätta hemmamaskinerna.

– Det ser man lite redan nu, att man kopplar trådlösa spelkontroller med fler knappar till mobilen när man är hemma och då blir det nästan som ett annat spel, jämfört med det man spelar på bussen. Det tror jag att utvecklare kommer att förfina. Framöver kommer vi nog bara vilja ha en enhet att spela på, säger han.