Tvivel om effekten av 40-gräns
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) presenterade förslaget när hon talade på trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand. Myndigheten Trafikanalys får i uppdrag att utreda om sänkt bashastighet i tätorter totalt sett skulle vara en bra åtgärd.
Miljöskäl och trafiksäkerhet kan tala för idén. Längre restider finns bland argumenten emot.
Just 40 behöver inte vara en given siffra, men det är den hastighet som förts fram när frågan diskuterats, framhåller Anna Johansson. Hon understryker också att regeringen inte tagit ställning till mer än en utredning.
Acceptans utreds
TT: Hur lätt skulle det vara att få acceptans för en 40-gräns bland bilister i tätort?
””
””
Flera organisationer som gör fartmätningar vid skolor har konstaterat att ganska få håller 30-gränsen som gäller där, trots att förståelsen för att den finns är hög.
Risk för stress?
Motormännen tvivlar på att sänkt bashastighet i städer är en bra idé.
””
””
TT