TT-Feature

Kinesiskt modefoto i starka färger

TT-Feature Artikeln publicerades

Med Himmelska fridens torg eller det historiska Peking som bakgrund fotograferar Chen Man sina modeller. Den som undrar vad som händer inom kinesiskt modefoto får nu svar på Fotografiska i Stockholm som visar hennes bilder.(TT)

Chen Man, född 1980, presenteras som ett barn av den syskonlösa och självmedvetna generationen. I dag har hon en upphöjd position bland Kinas modefotografer. När hon började var det genom att manipulera bilderna så mycket att hennes kollegor ansåg att hon målade snarare än fotograferade.

– Jag jobbade med bilderna i en månad efter att jag tagit dem, berättar hon.

Ett av porträtten från hennes studietid, "Taikonaut", föreställer ett slags underskön, kvinnlig gråtande astronaut men handlar mer om känslorna hos dagens unga kineser, enligt kuratorn Kaimei Wang. Victoria and Albert museum i London har köpt in det till samlingarna. Men utställningen på Fotografiska i Stockholm är ändå Chen Mans första i en konsthall utomlands och ett viktigt erkännande, förklarar hon själv.

Lättklädda i rött

Här visas en serie lättklädda modeller i rött som hon har gjort på uppdrag av en kinesisk nattklubb. Men vanligtvis jobbar hon åt de kinesiska editionerna av internationella modemagasin som Vogue, Harper's Bazaar och i.D.

– Eftersom jag har jobbat med dem så länge får jag ändå en viss frihet. Men jag strävar inte efter en särskild stil, jag jobbar snarare efter ett antal principer som ska tillfredställa alla inblandade, säger hon.

Den kinesiska skådespelerskan Fan Bingbing, medlem i årets Cannesjury, har hon porträtterat med raklödder på kinderna och utklädd i Bruce Willis-kostym. På hemmaplan är Chen Man omtalad för att utmana stereotyper, förklarar Kaimei Wang, och visar en serie som skiljer sig från de övriga: "Färgerna", som omfattar tolv porträtt av kinesiska flickor som var och en representerar något av Kinas sammanlagt 56 olika minoritetsfolk.

Smala ögon och fräknar

När serien publicerades 2011 var det något helt annat än det vanliga kinesiska modefotografiet. Chen Man avbildade flickor med smala ögon och fräknar.

– I Kina har modefotografiet varit väldigt influerat av väst, vi letar fortfarande efter vår egen definition av mode och skönhet. Vi söker efter självsäkerhet. Jag ville inspirera människor att hitta skönheten i sin egen kultur och i sig själv.