Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Svårt få bort plastpåsar i handeln

Klädkedjornas initiativ att ta betalt för sina plastpåsar är en stark drivkraft för konsumenterna att bli mer miljömedvetna och ta med en egen kasse. Men det tar tid att ändra folks beteenden och mindre klädbutiker och e-handeln berörs inte, anser forskare.(TT)
Publicerad 16 augusti 2017

Många kunder hos H&M, KappAhl och Lindex avstår numera från att köpa en påse sedan klädkedjorna började ta betalt för dem, som ett led i kampanjen One bag habit och där överskottet går till hållbar utvecklingen. Bakom initiativet finns en ny EU-förordning som trädde i kraft den 1 juni.

””

Färre påsar

Annons

H&M uppskattar att hälften av kunderna tar med en egen påse och hos Lindex valde bara 30 procent av kunderna att köpa en plastpåse efter första månaden. Målet med kampanjen är att inga påsar alls ska efterfrågas i butikerna. Ulrika Holmberg tror att det kommer att ta tid innan kunderna vänjer sig, framför allt vid spontana inköp.

””

Men att ta med en påse till affären är inget nytt fenomen. För inte så länge sedan var det konsumentens ansvar att ta med sig något att bära hem varorna i, eller få dem hemlevererade av till exempel springpojkar. På Lindex är man optimistisk om kundernas minskade påsanvändning.

””

Del av varumärket

Ulrika Holmberg är däremot inte säker på att de mindre klädbutikerna hakar på. Många slår in och paketerar varan i en tjusig påse, till exempel med silkesband och guldtryck. Det är en del av butikens varumärke och ingår i kundens köpupplevelse.

Inom e-handeln finns inte heller några restriktioner. Köper man kläder på nätet från de stora kedjorna ligger ofta plaggen i plastförpackningar, och även om de inte räknas som påsar har de samma funktion.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons