Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Samsung satsar på sociala medier

Med en satsning på sociala medier och förbättrad kamera hoppas sydkoreanska Samsung att bolagets nya topptelefon ska locka unga, teknikintresserade kunder. Biligaste modellen kommer att kosta cirka 8 900 kronor.(TT)
Publicerad 25 februari 2018

Det gäller för telefontillverkarna att få användarna att byta apparat oftare, eftersom marknaden växer mycket måttligt eller inte alls. I fjol ökade den globala försäljningen med bara en procent.

Samsung, som är världens största mobiltillverkare, visade på söndagen sina nya modeller, Galaxy S9 och Galaxy S9+, på den stora mobilmässan i spanska Barcelona. Bland nyheterna fanns förbättrad röststyrning och en kamera med dubbla bländare. Funktoner för sociala medier är ett annat fokus, bland dem en app som omvandlar selfies till emojier.

Annons

Telefonerna, som levereras i tre färger, kommer att börja säljas i Sverige den 16 mars. Dyraste modellen, Galaxy S9+, kostar strax under 10 000 kronor.

Ny platta från Huawei

Kinesiska Huawei presenterade på mässan en ny bärbar dator och en ny surfplatta. Båda modellerna - Matebook X Pro och Mediapad M5 - har förbättrad batteritid och säljs i två färger: grå och silver. Datorn är försedd med en startknapp där användaren även med sitt fingeravtryck kan logga in till operativsystemet Windows.

På måndagen kommer japanska Sony av allt att döma att presentera en ny toppmodell, medan Huawei ligger lågt på telefonsidan. Bolaget har valt att inte konkurrera med Samsung om uppmärksamheten och lanserar därför sin nya toppmodell under ett eget evenemang i Paris i slutet av mars.

Ericsson om allianser

För svensk del handlar mässan förstås mycket om Ericsson, som traditionsenligt på allvar drar i gång mässan på måndagsmorgonen. Vd Börje Ekholm kommer att prata mycket om utrullningen av 5G-nät som inleds senare i år, och Ekholm kommer säkerligen att presentera nya allianser och samarbeten med stora bolag som mycket väl kan finnas utanför telekomvärlden.

Så mycket prat om Ericssons nuvarande ekonomiska svårigheter lär det inte bli.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons