Koenigsegg har ljuva problem
Lyckligt lottad är förresten en sanning med modifikation. Bilmässan i Genève är fönstret som gäller för alla tillverkare av superbilar och när TT träffar Christian von Koenigsegg har han influensa. Men det är många, både journalister och kunder, som vill ha lite av hans tid. Och han ställer upp.
Många vill leka
Berättelsen om den skånska biltillverkaren är väl känd, men det är värt att upprepa att Christian von Koenigsegg inte hade någon som helst erfarenhet av bilbranschen när han i unga år bestämde sig för att bygga de snabbaste bilarna i världen. Nästa år fyller hans bolag 25 år och det är bara att konstatera att målet är nått. Koenigseggs bilar har slagit flera världsrekord, men konkurrensen med främst Volkswagenägda Bugatti är stenhård.
Så vad gör man när målet är uppnått?
””
Häftig prislapp
Just det är "problemet" som han brottas med nu. Den senaste modellen Regera, som tillverkas i 80 exemplar, är redan slutsåld och betald trots en prislapp på motsvarande 20 miljoner kronor.
””
Efterträdaren till Regera finns än så länge bara i Christian von Koenigseggs huvud där den håller på att "mogna fram".
””
Christian von Koenigsegg säger sig älska elbilar, men "samtidigt är det kul när det låter lite om bilarna". Rena elbilar kan göras vansinnigt snabba, men problemet är de tunga batterierna.
Te och tabletter
Här avbryts vi för ett ögonblick när medarbetarna kommer med huvudvärkstabletter, tuggtabletter mot ont i halsen och te.
””
Hans jämförelse med Tesla är intressant ur flera aspekter. Det är inte svårt att hitta likheter mellan Christian von Koenigsegg och Teslas vd Elon Musk. Båda är intensivt inblandade i produktionen och båda har en målmedvetenhet som slår det mesta. Det står en Tesla hemma i det skånska garaget och det finns inget tvivel om att Christian von Koenigsegg vill att Elon Musk lyckas nå sina mål.
””
TT