TT-Ekonomi

Hudvårdsföretag pudlar efter rasismkritik

TT-Ekonomi

Hudvårdsmärket Dove gör en rejäl pudel efter att en reklamfilm kraftigt ifrågasätts och anklagats för att vara rasistisk. Reklamfilmen, som synts i sociala medier, visar en färgad kvinna som tar av sig en brun tröja och i stället tittar en vit kvinna fram till budskapet "Redo för en dusch med Dove".(TT)

Artikeln publicerades 9 oktober 2017.

Hudvårdsmärket Dove gör en rejäl pudel efter att en reklamfilm kraftigt ifrågasätts och anklagats för att vara rasistisk.

Reklamfilmen, som synts i sociala medier, visar en färgad kvinna som tar av sig en brun tröja och i stället tittar en vit kvinna fram till budskapet "Redo för en dusch med Dove".

Dove, som ägs av den brittisk-nederländska läkemedelskoncernen Unilever, går nu ut med en ursäkt och skriver att "reklamen inte representerar mångfalden av riktig skönhet, något som Dove är väldigt hängivna".

Det är dock inte första gången som företaget hamnat i blåsväder. 2011 lät företaget i en reklam två färgade kvinnor och en vit stå framför skyltar med texten "före" och "efter".