TT-Ekonomi

E-handeln omsätter mångmiljardbelopp

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

Under 2017 ökade e-handeln i Sverige med 16 procent, jämfört med ett år tidigare. Det innebär att e-handeln i landet omsätter 67 miljarder kronor, vilket motsvarar 8,7 procent av den totala detaljhandeln.(TT)

Under 2017 ökade e-handeln i Sverige med 16 procent, jämfört med ett år tidigare. Det innebär att e-handeln i landet omsätter 67 miljarder kronor, vilket motsvarar 8,7 procent av den totala detaljhandeln. Det framgår av E-barometern som Postnord ger ut i samarbete med Svensk digital handel och HUI Research.

Det är i sällanköpsvaruhandeln som e-handeln växer kraftigast. Där ökade e-handeln som andel av tillväxten med närmare 80 procent 2017.

Enligt Postnords E-barometer kan företagare i detaljhandeln få det tufft då e-handeln i sällanköpsvaruhandeln redan kommit att stå för all försäljningstillväxt. Det är framförallt elektronik- och modehandeln som påverkas. Var tredje elektronikprodukt säljs över nätet och onlineköp står för 16 procent av den totala modehandeln.

För att möta den här utvecklingen föreslår Postnords E-barometer att fysiska butiker bör satsa på det personliga mötet, på service, upplevelser och tjänster.